Feitelijk gescheiden en onterven

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Feitelijk gescheiden en onterven

#1 , 26 aug 2019 16:14

Mijn vrouw is al 3 maanden van huis weg en woont nu alleen in een huurwoning. Na de verhuis heeft ze zich aangeboden op het gemeentebestuur teneinde haar adresverandering in orde te brengen. Dat is ook gebeurd.
Na 6 maanden feitelijke scheiding kan een wettelijke scheiding vlotter afgehandeld worden, zo luidt het.

Intussen kan ik haar onterven, maar volgende voorwaarden moeten vervuld zijn :
- reeds 6 maand feitelijk gescheiden zijn
- een testament laten opmaken
- toestemming vragen aan de rechter (Familierechtbank ?) of er alleen mag gewoond worden.

Dat laatste punt is tot op heden nog niet gebeurd, niettemin ze reeds meer dan 3 maanden alleen woont.
Is dat nog nodig en zo ja welke zijn de gevolgen ?
Er is gehuwd volgens het wettelijk stelsel gemeenschap van aanwinsten.
Bedankt voor de info.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2019 16:58

Zolang de wettige scheiding niet definitief is, zal zij bij uw overlijden de langstlevende echtgenote zijn met recht op een overlevingspensioen. Zolang zal zij ook gerechtigd blijven op het reservataire deel.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 aug 2019 17:55

Tekst op de officiële site Wikifin :
In geval van een feitelijke scheiding staat de wet toe om de feitelijk gescheiden echtgenoot te onterven, als:
- de echtgenoten langer dan 6 maanden apart wonen;
- een van de echtgenoten aan de rechtbank vraagt om apart te gaan wonen. Let op, nadat ze hier toestemming voor gekregen hebben, mogen de echtgenoten niet opnieuw gaan samenwonen;
- een van de echtgenoten een testament heeft opgemaakt in die zin.



Het speelt geen rol welke partner aan de rechtbank die vraag van apart wonen stelt. Jij mag dat ook doen.


Contacteer eventueel een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2019 21:41

Ik raad je aan om zeker een notaris te raadplegen. Anderzijds vraag ik mij eigenlijk af, waarom al deze stappen ondernemen als er een echtscheiding in het verschiet is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2019 06:02

Ik raad je aan om zeker een notaris te raadplegen. Anderzijds vraag ik mij eigenlijk af, waarom al deze stappen ondernemen als er een echtscheiding in het verschiet is.
Als die feitelijke scheiding abnormaal lang gaat duren, is dit toch aangewezen ?
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2019 07:41

Inderdaad, maar toch notaris raadplegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 28 aug 2019 10:54

bij akkoord is het een Echtscheiding onderlinge toestemming via notaris duurt dat ongeveer 4,5 maand - indienen dossier bij rechtbank - controle en vonnis - termijn beroepsmogelijkheid -vonnis uitvoerbaar - termijn die gemeente heeft voor inschrijving in register burgerlijke stand.
Bij feitelijke scheiding kan na 6 maanden bij eenvoudig verzoekschrift van een van de partijen ook de echtscheiding worden opgestart.
Of via echtscheiding onherstelbare ontwrichting maar dat is via rechtbank.
http://ouders.tweehuizen.be/p_351.htm

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 28 aug 2019 18:14

Akkoord : de actie tot onterven heeft enkel zin als de uitspraak van echtscheiding nog lang op zich laat wachten. Maar ja, sommigen zijn na 15 jaar nog niet gescheiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nohope
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2019 06:56

Bedankt voor de bijdragen.
Ever heard of Linux operating systems ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, a 12 year old Acer Aspire 7530 laptop or even an elder Lenovo T500, smoothly sent those messages using Linux Mint 19.3 "Tricia" Cinnamon 64 bit.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”