Erven van schulden

Christian Verhoeven
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erven van schulden

#1 , 23 aug 2019 21:23

Beste,

ik ben Christian Verhoeven wonende te adres verwijderd JurecaBE moderator en mijn vraag is; Ik heb 2 broers met redelijk wat schulden, één van de twee had blaaskanker en is nu overgezaaid naar de lever, de andere broer drinkt veel maar hij is tevens ook mijn peter. Nu weet ik niet als deze twee broers iets overkomt of de overige broers en zuster hun schulden moeten betalen. Ik heb al gehoord dat je je kan afschrijven als erfgenaam maar dat het redelijk wat geld kost en dan zouden de schulden overgeheveld worden naar onze kinderen, die zich dan wsl ook weer moeten laten onterven !?

Klopt dit ? Kan ik wat meer info hierover ?

Mvg

Christian Verhoeven
cvavde@hotmail.com

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 aug 2019 22:58

Als de nalatenschap zo goed als zeker negatief is moet u best verwerpen.
Ook uw kinderen zullen moeten verwerpen en nadien mogelijk nog een reeks andere
familieleden (voor zover die er zijn).
Om te verwerpen moet u naar een notaris.
Deze procedure kost tussen de 25 en 100 euro.
Indien minder dan 5000 EUR zelfs gratis!
Jullie kunnen liefst ineens allen samen verwerpen, dan moet er maar éénmaal betaald worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2019 07:46

Een zeer belangrijk detail ter aanvulling van Thomas. Er is enkel onderhoudsplicht in op- en neergaande lijn. Indien dus de erfenis wordt verworpen kunnen ook geen begrafenis- en ziekenhuiskosten verhaald worden als er geen opdracht wordt gegeven tot begraven. Indien iemand een begrafenisondernemer aanstelt is het immers een contractuele verbintenis tussen twee partijen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”