Testament

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Testament

#1 , 23 aug 2019 14:41

Beste,

ik ben 74 jaar en eigenaar van de woning waar ik verblijf en heb 3 kinderen. 2 van mijn kinderen hebben al tientallen jaren geen contact meer met mij. Nu wil ik een eigenhandig testament opmaken en hierin wil ik 1 kind het grootst mogelijke beschikbare deel laten erven, dus met andere woorden de 2 kinderen die ik niet meer hoor of zie gewoon het minimum wettelijke deel waar ze recht op hebben laten erven, en dat 1 kind die nu onvoorwaardelijk voor mij zorgt een zo groot mogelijk deel te laten erven. Natuurlijk in de eerste plaats als ik en mijn partner beiden zijn overleden. Dus hoe stel ik mijn testament best wettelijk op, opdat er achteraf geen discussie ontstaat tussen de kinderen. Ik weet ondertussen al dat het moet eigenhandig geschreven zijn en gedateerd enzoverder. maar mijn vraag is dus specifiek naar dat gedeelte hierboven omschreven, hoe je dit correct formuleert.

Ik geef een voorbeeld hoe ik denk dat het moet, graag reactie hierop wat ik beter niet doe en wat ik beter wel doe. Mijn kinderen noem ik kind a (waar ik nog contact mee heb, en kind b en kind c dus geen contact meer mee heb)



Mijn testament zoals ik denk (wat ikzelf schrijf zal vet gedrukt staan hieronder)



Eigenhandig testament

Ondergetekende:

Ikzelf, geboren te xxxxxxxx, op datum, nationaal nummer xx.xx.xx-xxx.xx, wonende te adres

Dit is mijn testament

Ik herroep alle vorige testamenten of beschikking van uiterste wil door mij gemaakt

-Ik stel aan als enig en algemene legataris, met het recht van genot en beschikking vanaf mijn overlijden: naam van mijn echtgenote en haar adres, geboorteplaats en geboortedatum, nationaal nummer xx.xx.xx-xxx.xx.




En nu weet ik niet of het volgende correct is.



Komt zij voor mij te overlijden, dan stel ik aan als algemene legataris kind a, geboorteplaats, geboren op datum, wonende te adres,nationaal nummer xx.xx.xx.-xxx.xx

Ingeval de inkorting zou gevraagd worden door reservataire erfgenamen, legateer ik aan kind a, geboorteplaats, geboren op datum, wonende te adres; nationaal nummer xx.xx.xx-xxx.xx het grootste beschikbaar deel van mijn nalatenschap, daarin begrepen minstens het vruchtgebruik op mijn gehele nalatenschap en een voorafname recht in volle eigendom.

Eigenhandig geschreven te xxxxxx

op datum

handtekening




Ik kijk uit naar reacties en/of verbeteringen hierop. Mijn echtgenote zou hetzelfde schrijven met natuurlijk haar gegevens.

Dank bij voorbaat.

Henri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 aug 2019 16:18

Om geen fouten te begaan, laat je het testament best opmaken door een notaris.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 23 aug 2019 18:39

Hallo Rietje,
sorry maar je begint al helemaal verkeerd. Je kan geen testament maken waarbij uw vrouw alles zou erven. Je kan haar wel een deel geven maar de helft moet naar uw kinderen gaan.
Als één van u beiden komt te overlijden, erft de langstlevende partner altijd het vruchtgebruik op de woning. Dat wil zeggen dat die altijd kan blijven wonen. In principe moet je dat niet vermelden.
Wat wel kan : ieder van u beiden geeft kind a 50 %; de andere 50 % verdeel je tussen alle drie.

Maar zoals hierboven al gezegd : contacteer uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2019 19:55

Bedankt voor de snelle respons.

Ja ik weet dat het beste is om het testament door een notaris te laten opmaken, maar toch is mijn wens om het eigenhandig te schrijven met eventueel het oog op mocht het toch nog om eender welke reden in orde komen met de kinderen B en C ( wat ik echt hoop, maar ja wie weet) dan kan ik opnieuw mijn testament herschrijven zonder te moeten kosten betalen of reeds verloren kosten te hebben betaald doordat ik het testament herschrijf.
En ik wil even reageren op Wanton, U zegt dat ik helemaal verkeerd begin door mijn vrouw alles te laten erven, maar dat heb ik toch niet geschreven in mijn vraag met mijn voorbeeld, ik zou schrijven zoals vermeld in mijn vraag "-Ik stel aan als enig en algemene legataris, met het recht van genot en beschikking vanaf mijn overlijden: naam van mijn echtgenote en haar adres, geboorteplaats en geboortedatum, nationaal nummer xx.xx.xx-xxx.xx."

Met het recht van genot en beschikking wil toch niet zeggen dat ze dit volledig erft maar dat ze vruchtgebruik krijgt.
Het was trouwens een standaard testament voorbeeld tekst die ik heb gekregen van een notaris toen ik enkele vragen had over mijn eigendom en nalatenschap en schenkingen enzoverder, en ja ik weet het, ik had toen moeten vragen hoe ik dit best formuleerde, maar ja dat is mijn fout, je word wat ouder en je vergeet al eens iets te vragen, en de vele informatie die ik toen gekregen heb was een beetje veel voor mij om te verwerken. Maar in de voorbeeld tekst stond dit bovenaan er duidelijk in vermeld, letter voor letter "Ik herroep alle vorige testamenten of beschikking van uiterste wil door mij gemaakt

-Ik stel aan als enig en algemene legataris, met het recht van genot en beschikking vanaf mijn overlijden: naam van mijn echtgenote en haar adres, geboorteplaats en geboortedatum, nationaal nummer xx.xx.xx-xxx.xx.
"

Mijn vraag was gewoon of ik de juiste formulering gebruik om op dit eigenste moment kind A het grootste beschikbare deel kan laten erven.
En Wanton uw idee van " ieder van u beiden geeft kind a 50 %; de andere 50 % verdeel je tussen alle drie."
vind ik perfect zoals ik wil dat het is, u begrijpt me volkomen, maar nu komt de vraag hoe formuleer je dit wettelijk correct. zoals ik in mijn voorbeeld schrijf?

Ik weet dat ik gelijk hoe niets kan veranderen aan het reservataire gedeelte, dat ik maar over 50% kan beslissen aan wie ik het wil geven, dus daarom dacht ik te formuleren " het grootste beschikbaar deel van .....aan kind a" dus dat kind A bovenop het reservataire deel nog eens het grootste beschikbare deel krijgt.

Dus dit is mijn vraag, is mijn formulering juist in mijn vraag die ik stelde bovenaan of pas ik best nog iets aan.
En niet vijandelijk bedoeld, maar reacties zoals best een notaris inschakelen en zo meer, dit weet ik ook wel, ik heb reeds veel gezocht op internet en zie ook wel de verschillen, maar op mijn specifieke vraag vind ik geen antwoord van hoe formuleer ik dit zelf correct naar kind A toe, dat is mijn vraag.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Rietje

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 24 aug 2019 10:47

Waarom je wens om bij voorkeur het vruchtgebruik aan kind A te laten toekomen? Op die manier is de kans groot dat de kinderen mede-eigenaars worden, wat weer voor de nodige extra problemen kan zorgen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 24 aug 2019 13:11

Inhoud testament hangt ook af van het al dan niet hebben van een huwelijkscontract omdat dit de erfenisverdeling regelt bij t eerste overlijden. De meeste huwelijken van voor 1981 hebben een huwelijkscontract. Mogelijks best uw huwelijkscontract laten wijzigen. Wat moet er gebeuren bij vooroverlijden van de betreffende zoon? Heeft hij kinderen?

Zo n testament zal mogelijks aangevochten worden door de benadeelden. Het laten opstellen ervan door een notaris is de kost waard. Alleen al ol zeker te zijn dat er een uitvoerbaar (geregistreerd) testament is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 24 aug 2019 17:36

Veel notarissen geven tegenwoordig de mogelijkheid om een testament, dat zij hebben opgesteld volgens de wensen van de erflater, toch zelf eigenhandig te schrijven.

Als het de bedoeling is dat uw vrouw enkel het vruchtgebruik zou krijgen, moet je daar niets van vermelden want dat is de wet. Bovendien - volgens mij - algemeen legataris betekent meer dan enkel het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2019 14:34

Waarom je wens om bij voorkeur het vruchtgebruik aan kind A te laten toekomen? Op die manier is de kans groot dat de kinderen mede-eigenaars worden, wat weer voor de nodige extra problemen kan zorgen.
Bedankt voor uw reactie Evi, ik dacht dat mijn formulering bedoelde grootste mede-eigenaar en op zijn minst vruchtgebruiker. Bestaat er dan een manier dat de andere kinderen geen mede-eigenaars worden? Bij mijn weten worden ze automatisch mede-eigenaar als ik kom te overlijden, of heb ik het mis?

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2019 14:37

Inhoud testament hangt ook af van het al dan niet hebben van een huwelijkscontract omdat dit de erfenisverdeling regelt bij t eerste overlijden. De meeste huwelijken van voor 1981 hebben een huwelijkscontract. Mogelijks best uw huwelijkscontract laten wijzigen. Wat moet er gebeuren bij vooroverlijden van de betreffende zoon? Heeft hij kinderen?

Zo n testament zal mogelijks aangevochten worden door de benadeelden. Het laten opstellen ervan door een notaris is de kost waard. Alleen al ol zeker te zijn dat er een uitvoerbaar (geregistreerd) testament is.
Bedankt Sirkii voor uw respons. Ik heb geen huwelijkscontract. Mijn zoon heeft geen kinderen. Mocht hij voor mij komen te overlijden, wel dan kan ik ermee leven dat mijn nalatenschap word verdeeld onder kind B en kind C. Dat ze het dan maar aanvechten onderling.

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2019 14:44

Veel notarissen geven tegenwoordig de mogelijkheid om een testament, dat zij hebben opgesteld volgens de wensen van de erflater, toch zelf eigenhandig te schrijven.

Als het de bedoeling is dat uw vrouw enkel het vruchtgebruik zou krijgen, moet je daar niets van vermelden want dat is de wet. Bovendien - volgens mij - algemeen legataris betekent meer dan enkel het vruchtgebruik.
Dank je wel Wanton voor uw antwoord. Ik dacht dat mijn vrouw moest vermeld worden, zoals ik al vermeldde in een vorig antwoord en dus daarmee heb ik de voorbeeld tekst die ik had gekregen integraal overgenomen. Ja u haalt daar een goede bemerking op over algemene legataris. Dat zal ik proberen op te zoeken wat het verschil is, of indien er hier mensen zijn die het kunnen op menselijk niveau uitleggen, ik zou zeggen laat u eens goed gaan.

Nogmaals bedankt aan iedereen die mij meehelpt in mijn probleem ( allez probleem is het nu echt niet) om tot voor mij een aanvaardbaar besluit te komen waar ik mee kan leven.

Met vriendelijke groeten.
Rietje.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”