Geld van de rekening voor En na overlijden

Duifke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geld van de rekening voor En na overlijden

#1 , 21 aug 2019 20:55

Vader woont samen met vriendin. Ze zijn niet getrouwd, enkel feitelijk samenwonend. Hij heeft een eigen spaar- en zichtrekening waar zij een volmacht van heeft. Hij wordt ziek en komt te overlijden. De dag na zijn opname haalt ze 9000 euro af. 7 dagen nadien overlijdt hij en de dag nadien haalt ze terug 6000 euro af. Op wat heb ik recht ? Kan ik dit dan terug vorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 21 aug 2019 21:02

Beste

Hoe weet u dat? Ik neem aan dat u als erfgenaam het overlijden aangaf. Heeft u een historiek van rekening opgevraagd en gekregen?

U kan haar best formeel vragen (aangetekend schrijven) dat u verwacht dat zij deze bedragen terugstort en dat u bij ontstentenis hiervan klacht wegens diefstal zal indienen.

Kan perfect zijn dat erflater testament maakte waarbij zij een begunstigde kan zijn. Maar dat moet dan blijken.

Desgevallend kan u ook een notaris aanstellen om de nalatenschap te regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2019 21:11

Als u het diplomatisch wenst aan te pakken kan u best meedelen dat u weet heeft van afname rekening en sommen. U kan best vragen waarvoor zij deze sommen heeft aangewend. Mogelijk werden of worden hier kosten mee betaald die verband houden met het ziekenhuis en de begrafenis. Ik vind het wat kort door de bocht om nu al te spreken van diefstal.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 aug 2019 22:35

Een volmacht vervalt op het moment dat de volmachtgever komt te overlijden.
Dus een afhaling da dag na zijn dood, kan al niet. De bank dient toch de bedragen door te geven zoals die zijn de dag van overlijden om 00.00 u. Begrafenis kan steeds betaald worden.

En een volmacht is geen alibi tot zelfverrijking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 22 aug 2019 00:31

Marcus Aurelius

Betaling van kosten die verband houden met overledene (ziekenhuis, begrafenis enz) gebeuren door middel van overschrijving van de rekening van betrokkene. Niet door afnames in contanten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 aug 2019 22:25

Betaling van kosten die verband houden met overledene (ziekenhuis, begrafenis enz) gebeuren door middel van overschrijving van de rekening van betrokkene. Niet door afnames in contanten...
En die rekeningen komen pas een heel eind achteraf ...

Op een week 15000 € afhalen ?
Vreemd dat het zelfs maar kan
Je moet tegenwoordig eens aan uw eigen centen proberen te geraken ...

Cash betalen is bovendien beperkt tot 3000€, tenzij tussen particulieren, maar dat kan geen reden van afhaling van andermans geld zijn ... en al zéker niet na overlijden.

Bank verwittigen van overlijden en afhaling na overlijden, rekeningen blokkeren als dat nog niet gebeurd is

Volmachthouder moet verantwoording afleggen over de transacties op de rekening van de volmachtgever.


Mocht het bij mij gebeuren: meteen klacht bij politie voor diefstal ; misbruik van volmacht
Na het overlijden van de titularis wordt de volmacht normaal automatisch opgeheven.
Maar dan moet de bank wel weet hebben van het overlijden.
Dat gebeurt niet meteen, itt wat men vaak denkt. Duurt zelfs vrij lang.
En is hier dus duidelijk verzwegen ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2019 22:42

Wanton en Basejumper, ik heb enkel willen aangeven dat je niet te snel moet zijn met beschuldigingen. Trouwens nergens staat geschreven dat je onkosten van ziekenhuis en begrafenis en zo meer niet cash mag betalen. Inderdaad de volmacht op een rekening vervalt bij het overlijden van de volmachtgever. Daar ben ik mij wel degelijk van bewust. Als de vriendin bewust geld heeft afgehaald na het overlijden en heeft nagelaten de bank in kennis te stellen van het overlijden, dan gaat ze in de fout.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 aug 2019 10:26

Trouwens nergens staat geschreven dat je onkosten van ziekenhuis en begrafenis en zo meer niet cash mag betalen.
Die rekeningen zijn op dat moment gegarandeerd nog NIET beschikbaar
Het gaat bovendien om betalingen aan instellingen of firma's en die zijn wél beperkt in cash-aanvaarding

Het gaat duidelijk helemaal niet om afhalingen om dat te betalen ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2019 10:52

misschien toch nog eens lezen vooraleer u klacht gaat neerleggen wegens diefstal of wat dan ook:

Als u het diplomatisch wenst aan te pakken kan u best meedelen dat u weet heeft van afname rekening en sommen. U kan best vragen waarvoor zij deze sommen heeft aangewend.

Je kan dan altijd nog klacht neerleggen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Duifke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 aug 2019 10:00

Het geld is afgehaald voor eigen rekening. Kan het geld een dag voor zijn dood ook gerecupereerd worden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 aug 2019 12:08

Het geld is afgehaald voor eigen rekening. Kan het geld een dag voor zijn dood ook gerecupereerd worden?
Het is niet de bedoeling van een volmacht dat er voor eigen rekening andermans geld afgehaald wordt ... dat noemt dus ànders :!:

Volmachthouder moet desgevraagd verantwoording afleggen, zeker gezien de hoogte van de bedragen waar het over gaat.

josi
Berichten: 551

#12 , 30 aug 2019 08:43

Ben in dezelfde situatie als TS en mijn advocaat kan er niks aan doen!Hopelijk heeft Duifke meer geluk met haar advocaat.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 aug 2019 09:24

en mijn advocaat kan er niks aan doen!
zegt die ook waarom je er niks aan kan doen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 aug 2019 09:29

Heeft u een historiek van rekening opgevraagd en gekregen?

heeft u als erfgenaam recht op een historiek? en hoe lang kan je teruggaan in de tijd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 aug 2019 10:47

Een vraag die misschien niet rechtstreeks aansluit bij uw vraag, maar m.i. toch zeer belangrijk is.

Hoe was uw verhouding met uw vader? Hadden jullie nog echt contact met mekaar? Hoe lang woonde uw vader met zijn vriendin reeds samen? Heeft u de betalingen van het ziekenhuis geregeld? Wie heeft de begrafeniskosten betaald? Heeft u de vriendin van uw vader hierover reeds persoonlijk aangesproken?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”