Vruchtgebruik, bij weigering erfenis

Streep
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik, bij weigering erfenis

#1 , 19 aug 2019 12:35

Beste,


Wat gebeurt er met het vruchtgebruik van de langstlevende(die geen eigenaar is van de woning),
indien de erfgenamen (de kinderen) de erfenis zouden verwerpen? door dat er bv schulden naar boven komen.

Met vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2019 12:39

Daardoor is het vruchtgebruik nog niet verworpen. Dat blijft dus zolang die persoon ook niet verwerpt.
Men kan enkel voor zichzelf verwerpen!

Streep
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 13:24

Bedankt voor uw snelle reactie,

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 aug 2019 21:44

Wat gebeurt er met het vruchtgebruik van de langstlevende(die geen eigenaar is van de woning),
indien de erfgenamen (de kinderen) de erfenis zouden verwerpen? door dat er bv schulden naar boven komen.
Meer schulden dan de woning waard is :?:
Vruchtgebruik kan afgekocht worden.

Is dit hypothetisch ?
Hoe zijn de schulden boven gekomen ?
Als er al handelingen gesteld zijn die aanvaarding vd erfenis inhouden, is het te laat om te verwerpen ...

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 aug 2019 17:29

Duidelijk een situatie dat de kinderen-erfgenaam best een boedelbeschrijving vragen - via een notaris. Ze kunnen daarna beslissen of ze de erfenis aanvaarden of niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Streep
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2019 10:26

Wat gebeurt er met het vruchtgebruik van de langstlevende(die geen eigenaar is van de woning),
indien de erfgenamen (de kinderen) de erfenis zouden verwerpen? door dat er bv schulden naar boven komen.
Meer schulden dan de woning waard is :?:
Vruchtgebruik kan afgekocht worden.

Is dit hypothetisch ?
Hoe zijn de schulden boven gekomen ?
Als er al handelingen gesteld zijn die aanvaarding vd erfenis inhouden, is het te laat om te verwerpen ...

Kan de langslevende partner welke gebruik maakt van het vruchtgebruik ,door de weigering haar vruchtgebruik kwijt spelen ? schulden zijn bestaande schulden die nu van de erfgenamen geeist worden, aangezien de erfgenamen niet veel met de woning kunnen doen zolang er vruchtgebruik is, vandaar mijnnvraag stel iedereen weigerd wie wordt dan uiteindelijk eigenaar ? Of wordt het dan verkocht via notaris echter bij verkoop verliest men dan het recht opvruchtgebruik of niet ?

Uit het antwoord van delicaat begreep ik dat dit vruchtgebruik niet wegvalt tenzij die persoon zelfverwerpt maar daar zie ik het nut niet van in

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Streep
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2019 11:03

Duidelijk een situatie dat de kinderen-erfgenaam best een boedelbeschrijving vragen - via een notaris. Ze kunnen daarna beslissen of ze de erfenis aanvaarden of niet.
Ik begrijp dat de boedelbeschrijving dient omte kijken of de erfenis het "waard" is om te aanvaarden,
Indien dan blijkt dat het indd omwille van succesie rechten en de schulden het niet de moeite blijkt zou men kunnen weigeren en zal de erfenis doorgaan naar hun kinderen die dan op hun beurt ook kunnen of zullen weigeren.

Bedankt voor uw reactie,

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 26 aug 2019 12:13

Het zit er in dat de woning verkocht moet worden, weigering of niet. En verkoop betekent volledig, Di. Met inbegrip van het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 aug 2019 12:24

Indien die woning de gezinswoning is van de vruchtgebruiker kan zijn vruchtgebruik hem in principe niet worden ontnomen.
Dus enkel de blote eigendom kan verkocht worden. In de praktijk komt dat meestal neer op onverkoopbaar (tot vruchtgebruiker zijn laatste loodje legt of instemt met een verkoop).
Ik ga er wel van uit dat het vruchtgebruik geen deel uitmaakt van de deficitaire erfenis, m.a.w. dat het vruchtgebruik reeds goed en wel gevestigd was vooraleer de erfenis openviel.
Alnaargelang de mondigheid van de schuldeisers kunnen ze wel alles in het werk stellen om toch e.e.a. aan te vechten, bv. of het vruchtgebruik geen opzettelijke verarming was van de erflater.

Het hangt bijgevolg van het totale plaatje af of de vruchtgebruiker al of niet zijn rechten behoudt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 26 aug 2019 17:47

Ik heb zo'n vermoeden dat de schulden ten laste vielen van het koppel, dwz. dat de vruchtgebruiker zelf ook nog verantwoordelijk blijft voor een groot deel van die schulden. Daar helpt een weigering van de erfenis niet tegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 26 aug 2019 17:52

In dat geval zal dat niet helpen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”