Erfenis, wat met eerdere schenkingen?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

Erfenis, wat met eerdere schenkingen?

#1 , 19 aug 2019 10:49

Allen,

Enkele maanden geleden zijn mijn schoonouders kort na elkaar overleden.
Nu komt het moment om de erfenis te verdelen. Er staat niets op papier.


Zie hieronder onze situatie:

De relatie tussen mijn vrouw en haar ouders en zus was altijd al verzuurd.
Er was nooit echt ruzie, maar er waren/zijn oneindig veel frustraties die hier nu niet echt ter zake doen.

De erfenis bedraagt 75.000 euro roerend en 420.000 euro onroerend (geschat).
De verdeling lijkt simpel te zijn, elk de helft en daarmee lijkt de kous af.

Echter is de verdeling de afgelopen jaren allesbehalve eerlijk geweest.

- Haar ouders vonden dat ze geen recht had om te studeren aan de hoge school aangezien haar schoolresultaten naar hun inzien niet goed waren. De studies van mijn vrouw heb ik in die tijd zelf bekostigd. Haar zus daarentegen is architect en haar ouders hebben haar studies wel betaald

- Haar zus heeft een eigen woning gebouwd en haar vader heeft zowat alle arbeid gedaan, alsook een enorme hoeveelheid aan materialen gekocht (we hebben een betaling van 18.000 euro onder ogen gezien, de rest kunnen we niet bewijzen maar schatten dit rond de 50.000 euro)

- De bouwground van de zus is betaald door haar ouders. We weten dit door een verspreking van de zus, maar kunnen dit niet bewijzen. Deze schenking was 180.000 euro.

Andere schenkingen die wij zeker weten, maar niet kunnen bewijzen:
- Trouw
- babyborrels, communies van hun kinderen
- Gratis wonen in een woning die bedoeld is voor verhuur
- schenking van auto's
- schenking van 150.000 euro roerend enkele maanden voor het sterven (waarschijnlijk véél meer)
- ...

Aangezien haar ouders veel hebben geërfd zo'n 15 jaar geleden kan het niet zijn dat er slechts 75.0000 euro roerend over is. 8 jaar geleden hebben ze namelijk 640.000 euro aan geërfd vastgoed verkocht. Er is dus een enorm bedrag verdwenen...


Conclusie, kunnen wij schenkingen doorheen het leven van de ouders nu op één of andere manier recupereren?
Kan een advocaat of notaris teruggraven in de financiele situatie?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 aug 2019 13:35

Voor zover u de bewijzen kunt leveren!
Maar daar hebt u het antwoord al zelf op gegeven.
Het is ook onmogelijk om nog bankuittrekseks op te vragen van 15 jaar geleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”