brief erfbelasting, niet op hoogte overlijden

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

brief erfbelasting, niet op hoogte overlijden

#1 , 19 aug 2019 10:36

Beste,

leek zijnde aangaande deze materie, had ik graag volgende vra(a)g(en) gesteld:

wij krijgen een brief van de erfbelasting dat mijn echtgenoot erfopvolger is van zijn moeder, die overleed eerder dit jaar, zelfs reeds ettelijke maanden geleden...
wij waren totaal niet op de hoogte van het overlijden... door omstandigheden kwamen wij reeds lange tijd niet meer in contact met elkaar.
moeder woonde in bij zus van mijn echtgenoot, het is te zeggen, dat is de laatste woonplaats die we kennen.

de brief brengt ons op de hoogte dat wij te laat zijn om een aangifte nalatenschap te doen.
dit brengt een boete met zich mee blijkbaar.
nu ja, wij wisten van niks.

volgende probleem is dat we ook niet weten wàt we nu moeten aangeven, wij zijn totaal niet op de hoogte van gelden, bezittingen,
eventuele schulden,...

ik belde reeds met de dienst erfbelasting. eerst werd me gezegd dat de andere erfgenamen ook nog geen aangifte deden. een collega vertelde dan weer
dat er wel een aangifte binnenkwam.
ook werd me gezegd dat de notaris van zus contact met hen had opgenomen, en dat er enkele opmerkingen in het dossier stonden daaromtrent.
maar men wil mij daarover niets zeggen.
ik moet blijkbaar alles zelf uitzoeken.

alles uitzoeken zou volgens de dienst ook geld kosten... aangezien we niets afweten van de situatie van moeder, weten we ook niet of het loont
om er geld in te steken. zelf hebben we het nl niet breed.

oh ja, om de boete te laten annuleren zouden we zelf moeten bewijzen dat wij niet op de hoogte waren van het overlijden... hoe je zoiets doet kon men ons niet vertellen.

ik denk dat ze op de dienst beter weten dan wij wat de bezittingen van moeder waren... hoe pakken wij zoiets aan?

en ivm eventuele verwerping: blijkbaar moet je ook hiervoor betalend naar de notaris?

alvast bedankt voor de tips...

grtz.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2019 11:00

Tracht te achterhalen of er een notaris werd aangesteld. Hij is waarschijnlijk het best op de hoogte van de situatie. Doe op basis van gekende gegevens een aangifte en vraag kwijtschelding boete omwille van niet op de hoogte zijn van het overlijden. Breng de brief in als begin van bewijs.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2019 11:13

dankjewel.
heb reeds contact gehad met de notaris. de dienst erfbelasting wist me zijn naam te zeggen, is de vaste notaris van de zus.
men ging mij direct terugbellen na opzoeking dossier, maar ik hoor dus niets meer.
ik denk dat zij enkel voor de zus zullen werken.
zelf een notaris nemen, misschien betaal ik dan wel meer dan ik ooit zal zien... geen idee.
nog tips om de kosten minimaal te houden?
moet je voor verwerping ook effectief langs notaris met bijhorende kosten?
eigenlijk kan het dus best zijn dat er niets is, maar dat we toch voor kosten staan van verwerping ed?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2019 11:20

zie:

https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/ ... tpourri-v/

Toch opletten dat je geen "goudpot" weggooit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2019 11:28

dankjewel voor deze info.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2019 15:55

nog even een bijkomend vraagje...

ik belde met de notaris van de zus.
hij wil me de aangifte die de zus deed via hem ook laten tekenen.
daarop staat dat er maar enkele cent op 2 spaarrekeningen staan en de zicht stond op min.
wat raar is, want 14 jaar geleden was er voor moeder nog om en bij de 100.000 euro beschikbaar én ze had ook nog een mooi pensioen, maar soite, we zijn blij dat ze nog een mooi leven mocht hebben dan. .
het document vermeldt ook wat juwelen/kledij ten bedrage van 50 euro.

ook was er aan begrafeniskosten een forfait ingediend voor 6000 euro en voor schulden 1500 euro.

ik ken dus niets van deze erfenismaterie en vraag me af of ik dit mag tekenen...
misschien doe ik dan iets doms... geen idee.

ik vraag me ook af of men ons een deel van de kosten van de begrafenis nog kan aanrekenen.
aangezien wij zelfs niet op de hoogte waren van het overlijden lijkt me dit sterk...

had de notaris me niet beter aangeraden om de erfenis te verwerpen? aangezien er blijkbaar enkel schulden schijnen te zijn van begrafenis?

weet iemand raad? alvast dank!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 19 aug 2019 16:06

U moet alleszins uw deel van de begrafeniskosten betalen.
Ook als u er geld bij inschiet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2019 16:22

ook als ik verwerp?
het is maar, wij hadden jaar en dag geen contact meer, hebben geen inspraak gehad in regeling begrafenis, waren er zelfs niet omdat we niet wisten van het overlijden...
ingewikkeld allemaal.

weet u of het kwaad kan om dat forumier te tekenen welk de notaris me bezorgde?

grtz

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 19 aug 2019 16:59

Het is een negatieve erfenis dus lijkt verwerpen het beste. Zoals al gezegd kan je zus vragen om de helft van de begrafeniskosten te betalen (zonder koffietafel, noch franjes (koor, ...)) en de laatste ziekenhuisrekening.

Cenk
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 aug 2019 17:17

vriendelijk bedankt voor de info.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 23 aug 2019 21:35

de vaste notaris van de zus.
En die is er niet in geslaagd om uw man in die maanden te bereiken ?
Daar wil u zelf dan ook maar beter geen zaken mee doen ...

Uw man moet eender hoe naar een notaris. Kies die best zelf.

Ofwel voor verwerping.
Als hij kinderen heeft, moeten ook zij verwerpen.
Indien minderjarig: eerst langs Vrederechter voor toelating tot verwerping; aanvaarding in naam minderjarige kinderen is via voorafgaande boedelbeschrijving:

Ofwel voor aanvaarding onder voorrecht boedelbeschrijving.
Kosten: vragen bij notaris

Beide kosten wat, al is verwerping voor nalatenschappen onder 5000€ zonder notariskosten.


Boedelbeschrijving is uiteraard meer werk en dus duurder, maar een directe aanvaarding wil u zeker niet doen gezien wat er officieel maar lijkt over te blijven : schulden.

Een optie als u denkt dat de nalatenschap leeggeroofd werd, en het jullie een bal kan schelen ...
Anderzijds, 100000€ op 14 jaar is maandelijks tekort van 600€
Kan perfect met medische kosten, misschien rusthuis, .... uiteindelijk weet u niks recent over haar toestand.

ik belde met de notaris van de zus.
hij wil me de aangifte die de zus deed via hem ook laten tekenen.
Niet tekenen :!:
nog tips om de kosten minimaal te houden?
Verwerpen

De kosten voor laattijdige aangifte zijn een percentage van de te betalen erfbelasting ... als uw man niets erft is dat ook opgelost.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 aug 2019 08:12


En die is er niet in geslaagd om uw man in die maanden te bereiken ?
Woont u in ons land?
Zijn jullie op dat adres gedomicilieerd?
Indien 2 x ja, dan hoefde hij enkel maar te kijken in het rijksregister.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”