onverdeeldheid bij nalatenschap: woonstvergoeding bij bezetting door derde

DirkH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

onverdeeldheid: woonstvergoeding bij bezetting door derde

#1 , 15 aug 2019 23:41

Ik zal kort even mijn familiale situatie schetsen: mijn broer en ik zijn de twee kinderen van mijn vader (9 jaar overleden) en mijn moeder (ruim een jaar overleden). Ikzelf ben reeds lange tijd het ouderlijk huis uit en getrouwd, mijn broer is er al die jaren blijven wonen. Hij heeft hiervoor nooit een bijdrage moeten betalen, ook de kosten voor de nutsvoorzieningen worden pas sinds het overlijden van onze moeder door hem betaald, alhoewel ze toen al een tijd in een WZC verbleef. Na haar overlijden heeft hij aan de nalatenschap enkele maanden een woonstvergoeding betaald, waarvan het bedrag vastgesteld was in een schattingsverslag dat was opgemaakt om een gebruikswaarde van de woning te bepalen, om zo het maandelijks inkomenstekort voor de rusthuisfactuur te helpen overbruggen.
Kort voor het overlijden van onze moeder heeft mijn broer echter (voor het eerst) een vrouw leren kennen, die er gaandeweg (deeltijds) is komen inwonen. Deze nieuwe relatie heeft echter onze verstandhouding negatief beïnvloed. De betaling van de woonstvergoeding is gestopt en de vereffening/verdeling is vastgelopen: hij heeft een advocaat genomen, maar deze heeft verder nog geen enkel initiatief (voorstel) gedaan, waardoor ik zelf via gerechtelijke weg de aanstelling van een notaris heb moeten vragen.
Ik heb recent gehoord dat mijn broer binnenkort zal trouwen met deze nieuwe vriendin, die dan bij hem zal komen intrekken. Nu is mijn vraag: kan ik mij hiertegen verzetten? Kan ik verhinderen dat een derde partij in de woning van wijlen mijn ouders, die voor de helft van mij is, komt wonen, zonder dat ik daar mijn toestemming heb gegeven of zelfs maar enige vergoeding wordt betaald? Zeker nu de vereffening/verdeling door hem wordt vertraagd en dit niet op korte termijn zal worden opgelost, is het (psychologisch) bijzonder moeilijk voor mij om te weten dat er een vreemde vrouw in het huis van mijn ouders komt wonen, waar nog vele van hun bezittingen (meubels, juwelen, ... - ongeïnventariseerd) liggen, zonder dat ik daar iets over te zeggen heb? Dit lijkt me duidelijk geen verderzetting van het gedoogbeleid van wijlen mijn ouders, maar een nieuwe situatie die zij niet zouden hebben gewild...

Alvast bedankt voor jullie mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DirkH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2019 15:30

Ik zal kort even mijn familiale situatie schetsen: mijn broer en ik zijn de twee kinderen van mijn vader (9 jaar overleden) en mijn moeder (ruim een jaar overleden). Ikzelf ben reeds lange tijd het ouderlijk huis uit en getrouwd, mijn broer is er al die jaren bij onze ouders blijven wonen. Hij heeft hiervoor nooit een bijdrage moeten betalen, ook de kosten voor de nutsvoorzieningen worden pas sinds het overlijden van onze moeder door hem betaald, alhoewel ze toen al een tijd in een WZC verbleef. Na haar overlijden heeft hij aan de nalatenschap enkele maanden een woonstvergoeding betaald. Het bedrag hiervan - dat was vastgesteld in een schattingsverslag, dat was opgemaakt met de vraag om een gebruikswaarde van de woning te bepalen - diende om het maandelijks inkomenstekort voor de rusthuisfactuur te helpen overbruggen.
Kort voor het overlijden van onze moeder heeft mijn broer echter (voor het eerst in zijn leven, enkele jaren voor zijn pensionering) een vrouw leren kennen, die er gaandeweg (deeltijds) is komen inwonen. Deze nieuwe relatie heeft echter onze verstandhouding negatief beïnvloed. De betaling van de woonstvergoeding is al een hele tijd gestopt en de vereffening/verdeling is vastgelopen: hij heeft een advocaat genomen, maar deze heeft verder nog geen enkel initiatief (voorstel) gedaan, waardoor ik zelf via gerechtelijke weg de aanstelling van een notaris heb moeten vragen.
Ik heb vernomen dat mijn broer onlangs met deze nieuwe vriendin is getrouwd, die als gevolg hiervan bij hem is komen inwonen, alhoewel ze zelf nog mee eigenaar is van haar (vorige) woonhuis.
Nu is mijn vraag: kan ik mij hiertegen verzetten? Kan ik verhinderen dat een derde partij in de woning van wijlen mijn ouders, die voor de helft van mij is, komt wonen, zonder dat ik daar mijn toestemming heb gegeven of zelfs maar enige vergoeding wordt betaald? Zeker nu de vereffening/verdeling door hen wordt vertraagd en deze onverdeeldheid niet op korte termijn zal worden opgelost, is het (psychologisch) bijzonder moeilijk voor mij om te weten dat er een vreemde vrouw in het huis van mijn ouders komt wonen, waar nog vele van hun bezittingen (meubels, juwelen, ... - ongeïnventariseerd) liggen, zonder dat ik daar iets over te zeggen heb? Dit lijkt me duidelijk geen verderzetting van het gedoogbeleid van wijlen onze ouders, maar een nieuwe situatie die zij niet zouden hebben gewild...

Alvast bedankt voor jullie mening
Dirk H

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 17 aug 2019 18:15

Jij bent 50% volle eigenaar en je broer is dat. Hij is je een bezettingsvergoeding verschuldigd sinds je moeder overleed. Dat je ouders bij leven je broer lieten inwonen was hun volste recht. Dat je broer sindsdien trouwde maakt niets uit: dit is niet de gezinswoning. Uw broer zal moeten kiezen: het huis verlaten, verkopen en elk de helft (met correcties voor bezetting), uw helft overkopen of een gerechterlijke gedwongen verkoop ondergaan.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”