erfenis schoonbroer

Angel Devil
Topic Starter
Berichten: 5

erfenis schoonbroer

#1 , 13 aug 2019 11:19

Ik heb een schoonbroer. Hij is weduwnaar. Mijn zus is overleden. Mijn schoonbroer heeft noch kinderen noch ouders nog broers of zussen. Enkel 2 levende schoonzussen met in totaal 5 kinderen. Hij wil graag aan die 5 kinderen van zijn schoonzussen zijn erfenis na laten. Maakt het een verschil uit in kosten (successie, notariskosten of wat voor kosten dan ook) dat zijn erfenis eerst naar de schoonzussen gaat of rechtstreeks naar de 5 nichten en neven. Alvast bedankt voor de feed back.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 aug 2019 16:54

In Vlaanderen ?

Dat is erven aan belastingstarieven waarbij je maag omkeert ... ook na "verlaging".

https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... e-personen

Berekening op totaal van de erfenis, dus verdelen over 2 of 5 maakt geen verschil in in itiële belasting, maar als dat nog eens doorgegeven moet worden (= schenking, of uiteindelijk erven) gaat datzelfde goed of geld weer belast worden...


Uw schoonbroer kan beter schenken bij leven
Fiscaal veel interessanter
https://www.vlaanderen.be/schenkbelasti ... ebelasting

Maar je moet kunnen afstand nemen, en nog reserve houden - anders kan de schenking gezien worden als vrijwillige verarming (bvb als men nadien "onvermogend" zou worden)

Hij kan met schenking ook al de massa van de erfenis later reduceren, zodat de erfbelasting lager wordt

Als hij onroerend goed wil wegschenken, kan hij bvb de naakte eigendom wegschenken, en zelf het vruchtgebruik houden.
Uiteraard in afspraak met de ontvangers (of hun ouders) want die moeten betalen op iets dat ze wel bezitten maar niets mee kunnen doen, en waar ze mee instaan voor groot onderhoud, omdat schoonbroer het vruchtgebruik heeft ...


'n Keer met de notaris gaan praten om te zien wat kan ...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”