Onterven

quinten
Topic Starter
Berichten: 20

Onterven

#1 , 11 aug 2019 10:15

Tante heeft haar drie nichten onterft en haar nalatenschap via testament bij notaris weg geschonken aan vreemd persoon.Tante was manisch depressief en zeer labiel.Dit testament is opgemaakt in ziekenhuis enkele weken voor haar overlijden.Familie is bewust buiten spel en onwetend gehouden.
Wettige erfgenamen willen dit testament aanvechten.
Wat te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 aug 2019 10:24

Nichten zijn geen reservataire erfgenamen, dat wil zeggen die 'moeten' niets erven. Dus als tante via testament een andere erfgenaam aanduidt, kan dat perfect.

Tenzij kan bewezen worden dat zij mentaal niet in staat was dergelijke beslissing te nemen. Of als die derde persoon een dokter, verpleegster, … is die haar heeft verzorgd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

quinten
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 11 aug 2019 11:07

Tenzij kan bewezen worden dat zij mentaal niet in staat was dergelijke beslissing te nemen. Of als die derde persoon een dokter, verpleegster, … is die haar heeft verzorgd.Die derde persoon was een poetsvrouw die in dat ziekenhuis werkte en heeft haar volledig beïnvloedt.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 11 aug 2019 11:34

Die derde persoon was een poetsvrouw die in dat ziekenhuis werkte en heeft haar volledig beïnvloedt.
Beinvloeding is puur subjectief.

Zoals in de vorige post zal je moeten bewijzen dat zij niet in staat was zelf beslissingen te nemen. Vermits zij overleden is, is dit uiterst moeilijk en bovendien heel duur.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 11 aug 2019 12:18

Tenzij kan bewezen worden dat zij mentaal niet in staat was dergelijke beslissing te nemen. Of als die derde persoon een dokter, verpleegster, … is die haar heeft verzorgd.Die derde persoon was een poetsvrouw die in dat ziekenhuis werkte en heeft haar volledig beïnvloedt.
Als die persoon goed voor haar gezorgd heeft, waarom niet he?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 aug 2019 12:52

Als die persoon goed voor haar gezorgd heeft, waarom niet he?
:?:

Patiente:
Manisch depressief
Labiel
Wijzigt of stelt plots testament op in ziekenhuis ...
Ten voordele van een personeelslid :!:

Kansen op manipulatie en misbruik van een persoon in verzwakte geestelijke toestand zijn niet gering ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 aug 2019 12:59

Wettige erfgenamen willen dit testament aanvechten.
Wat te doen?
Wat u zegt komt er eigenlijk op neer dat er misbruik gemaakt is van de geestelijke toestand van de tante, om een testament tvv iemand anders te laten opstellen of aanpassen


Wie is die "iemand anders" :?:
(geen namen hé ...)

Zijn er getuigen van opstellen testament ?

quinten
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 11 aug 2019 13:07

Plots een testament opgesteld enkele weken voor haar overlijden.Er was nog geen testament.
Ze is opgenomen in de kliniek in abominable toestand,mentaal was ze een wrak.Verantwoordelijke dokter heeft bevestigd dat hij voor haar niks meer kon doen.In die omstandigheden nog snel een testament opstellen lijkt mij heel bizar.

CityBird
Berichten: 792

#9 , 11 aug 2019 13:20

Kansen op manipulatie en misbruik van een persoon in verzwakte geestelijke toestand zijn niet gering ...
Klopt, maar als dat gebeurd is, is dit meteen een sterke indicatie dat de neven en nichten ook niet erg geïnteresseerd waren in die (zieke) tante...... tot op het moment dat er iets te rapen viel natuurlijk. Een beetje hypocriet om die poetsvrouw dan van 'manipulatie' te beschuldigen.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 11 aug 2019 13:23

Als die persoon goed voor haar gezorgd heeft, waarom niet he?

Omdat iedereen meer geld wilt, en het toch wel een triestige zaak zou zijn voor de meeste mensen als ze niet ELKE EURO zouden krijgen waar ze "recht" op hebben...

Ik kan er geen oordeel over vellen, maar ze heeft er misschien beter voor gezorgd dan de familie. Ik deel uw mening dus volledig.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2019 13:25

Zoals Wanton schrijft, zijn jullie geen reservataire erfgenamen. Misschien de volgende tekst eens lezen. Komt uit: https://www.actualcare.be/nl/nl-managem ... testament/

4. Mag een verzorger van een woonzorgcentrum erven van een persoon die hij of zij verzorgt? En hoe ga je hier als leidinggevende mee om?
De wet stelt dat bepaalde personen onbekwaam zijn om te ontvangen bij een erfenis of schenking, omdat er een wettelijk vermoeden van ‘captatie’ of beïnvloeding bestaat. Aan artsen, apothekers, priesters of bewindvoerders die de overledene hebben verzorgd of begeleid tijdens zijn of haar laatste dagen of tijdens de volledige duur van de ziekte waaraan hij of zij overleden is, kan volgens de wet niets nagelaten worden. In 2003 heeft de wetgever deze lijst met personen gevoelig uitgebreid (artikel 909 van het Burgerlijk Wetboek). Voortaan gaat de wetgever er automatisch van uit dat ook verpleegkundigen, familiale hulpverleners, bestuurders en andere personeelsleden van rust- en verzorgingstehuizen die er tijdens het verblijf van de overledene tewerkgesteld waren, bewust of onbewust druk hebben uitgeoefend op iedereen die hen als begunstigde vermeldt in een testament en zijn dus ook zij wettelijk uitgesloten. Met andere woorden, men gaat ervan uit dat de kwaliteit van de zorg zou kunnen afhangen van het feit of men al dan niet iets zal erven. En dit mag je gerust erg ruim interpreteren. Het gaat niet alleen over de rechtstreekse verzorgers, maar ook de poetsvrouw en medewerker van het secretariaat van het woonzorgcentrum vallen hieronder, net als hun familieleden. Staan deze personen toch vermeld in het testament, dan kan het testament nietig verklaard worden. Uitzondering op deze regel zijn uiteraard de directe familieleden van de overledene, die wettelijk nooit uitgesloten kunnen worden, zelfs al hebben ze de persoon verzorgd tijdens zijn of haar verblijf in het rusthuis.

Volgende personen worden door de wet uitgesloten als erfgenaam:
– Behandelende arts
– Adviserende apotheker
– Begeleidende priester
– Bewindvoerder
– Alle personeel van het woonzorgcentrum waar de bewoner verbleef terwijl het testament werd opgesteld


Dit neemt natuurlijk niet weg dat een inwoner van het rusthuis een bloemetje of een doosje pralines kan schenken aan zijn of haar verzorgers of aan de directeur van de instelling tijdens zijn of haar verblijf. Maar gaat het om een financiële schenking, een zogenaamde handgift, en de erfgenamen leveren hiervoor achteraf een bewijs, bijvoorbeeld via rekeninguittreksels, dan kan de notaris de schenking nietig verklaren en moet het geld worden teruggegeven.

De wetgever sluit alle personeelsleden van een rusthuis of woonzorgcentrum, van verzorger tot poetsvrouw, uit als erfgenaam van een bewoner.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 11 aug 2019 14:30

Plots een testament opgesteld enkele weken voor haar overlijden.Er was nog geen testament.
Ze is opgenomen in de kliniek in abominable toestand,mentaal was ze een wrak.
Melding aan ziekenhuis :!:
Is zeer waarschijnlijk (minstens) tegen hun deontologische gedragscode

Klacht neerleggen bij politie.


Melden aan uitvoerende notaris

Verantwoordelijke dokter heeft bevestigd dat hij voor haar niks meer kon doen.In die omstandigheden nog snel een testament opstellen lijkt mij heel bizar.
Testament opstellen of aanpassen is uiteraard op zich niet abnormaal als men hoort dat men terminaal ziek is.

Wel als men zich in slechte geestelijke gezondheid bevindt, en dan plots een poetsvrouw erfgenaam maakt ...

LeenW
Berichten: 12826

#13 , 11 aug 2019 14:52

Naar mijn ervaring doen rusthuizen vaak beroep op een extern schoonmaakbedrijf, worden deze externen ook uitgesloten?

eylis
Berichten: 8840

#14 , 11 aug 2019 18:17

in mijn eigen ervaring weet ik dat bij outsorcing van bepaalde diensten door een bedrijf, in dit voorbeeld een ziekenhuis dus: het intern reglement en specifieke gedragscode geldt voor de externen als voor de internen. Ik neem aan dat dit hier ook het geval is. De poetsdienst heeft immers ook contact met de clienten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#15 , 11 aug 2019 18:34

Amai, ik ben enkele uren afwezig geweest en sta eigenlijk verstomd over de reacties. Ik had niet gedacht/gehoopt dat 'captatie' ter sprake zou komen.
En idd, de wetgever is daar niet dol op. Daarom : begin met raad te vragen bij een notaris, een andere dan de opsteller van het testament. Mogelijk volgt dan een procedure via de (vrede)rechter.

Maar misschien is de begunstigde niet zo maar een poetsvrouw in de kliniek, maar ook de buurvrouw die haar regelmatig bezocht en soep meebracht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”