Mede eigenaar huis verkopen

Inezv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mede eigenaar huis verkopen

#1 , 23 jul 2019 16:30

Na het overlijden van mijn vader (20 jaar geleden) werd ik mede eigenaar van het ouderlijk huis. Mijn moeder heeft vruchtgebruik.

We zijn nu op zoek naar een kleinere woonst voor mijn moeder en willen het huis verkopen. Ik weet dat we het huis samen moeten verkopen en dat is geen enkel probleem, maar hoe gaat het het best verder. Schenk ik mijn deel aan mijn moeder, zodat zij genoeg heeft om een andere woonst te kopen? Moeten daat kosten op betaald worden? Of kopen we best samen iets aan? Wat is de beste formule? Wat zal financieel het voordeligst zijn op het einde van de rit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jul 2019 17:20

Als je uw deel aan uw moeder schenkt, zal je op dat deel 2 x successierechten betalen. Dat is dus geen slimme zet.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 24 jul 2019 00:01

Beste

Inderdaad in zelfde verhouding terug aankopen. Jouw deel blijft dan jouw deel en zal je later niet opnieuw successie kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

drgreenthumb
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2019 17:13

Weet dat de verkoopwaarde procentueel berekend zal worden naargelang de leeftijd van jouw moeder. In een ideale wereld komen beide partijen overeen en wordt het potje terug samengegooid voor de aankoop van een nieuw goed.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”