schuld ziekenhuis

robkat04
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schuld ziekenhuis

#1 , 15 jul 2019 22:02

ik heb een brief gekregen van een deurwaarder dat er 7600€ moet betaald worden aan ziekenhuis kosten van mijn overleden vader.
ik heb nog 3 zussen, moet ik dan het volledige bedrag betalen of ben ik maar aansprakelijk voor 1/4.
wij hebben alle 4 dezelfde brief gekregen.
mijn oudste zus ging er normaal voor kijken om dit te betalen omdat zij nog thuis woonde en zijn geld beheerde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 22:12

Ziekenhuiskosten moeten door de erfgenamen betaald worden ook al verwerpen ze de erfenis. Deze kosten kunnen betaald worden van de geblokkeerde rekening. Gelieve u ervan te vergewissen dat de tussenkomst van het ziekenfonds is verrekend en/of dat u vooralsnog de rekening bij het ziekenfonds aanbiedt zodat uiteindelijk enkel het persoonlijk aandeel wordt betaald. Waarom werd de rekening niet betaald/betwist, gezien een deurwaarder werd aangesteld hetgeen de onkosten maar onnodig verhoogt?
Laatst gewijzigd door Marcus Aurelius op 15 jul 2019 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 15 jul 2019 22:23

Hoelang geleden overlijden vader?
Anders rechtstreeks contact opnemen met ziekenhuis.

Reclame

robkat04
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2019 07:35

het is al meer dan een jaar geleden, de kosten kloppen van de factuur. er was een afbetalingsplan opgestart zei men zus maar ze had hier over gelogen. moet ik het volledige bedrag betalen of kan de deurwaarder maar 1/4 van mij eisen. want zou het niet eerlijk vinden als ik alles moet betalen en mijn zussen niets.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2019 07:46

Ga onmiddellijk in overleg met je zussen en maak waterdichte afspraken om het verschuldigd bedrag, ziekenhuisrekening plus kosten te betalen en vooral om verdere kosten te vermijden. Wat ik niet goed begrijp is waarom deze rekening niet werd betaald van de erfenis of de geblokkeerde rekening. De erfgenamen waren toch op de hoogte van het feit dat er ziekenhuiskosten waren. Dat u 1/4de betaalt van de rekening en de kosten toont uw goodwill t.a.v. de deurwaarder. Vergeet niet de kosten vooralsnog in te brengen in de successie. Men zou in dit geval kunnen spreken van schulden in onverdeeldheid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

robkat04
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2019 08:29

dit is een factuur van toen mijn vader nog leefde dat niet betaald is geweest door mijn zus dat mijn vader zijn geld beheerde. En mij altijd had gezegd dat dit via afbetaling ging betaald worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2019 09:43

Het zijn schulden van uw vader die nog verder "leven" na het overlijden en dus onder de erfenis vallen en derhalve door de erfgenamen moeten betaald worden, dus u en uw zusters.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”