Aankoop gezinswoning: erfrecht

sprezlaus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop gezinswoning: erfrecht

#1 , 12 jul 2019 13:21

Dag Forum,

Ik had al een account maar vind dat jaren later niet meer terug, dus een nieuw aangemaakt...

De situatie:
-Gezin van 5: 2 gezamenlijke kinderen en zoon van mijn echtgenote uit een vorige relatie, niet door mij geadopteerd wegens vader nog in leven (ouders: 36 en 37 jaar, gezamenlijke kinderen: 5 en 11, zoon echtgenote 17)
-Gehuwd onder wettelijk stelsel
-Net een compromis getekend voor onze eerste woning, groot deel eigen vermogen komt uit een erfenis van mijn echtgenote, zelf zal ik op termijn normaal ook erven en -nogmaals normaal gezien- beduidend meer dan de erfenis van mijn echtgenote.

De vragen:
1) hoe kunnen we zeker zijn dat er geen discussie ontstaat bij overlijden van 1 van ons? Gezien we jong aan kinderen zijn begonnen, is het bij een vroegtijdig overlijden van 1 van de echtgenoten zeer goed mogelijk dat er nog een half leven te gaan is voor de andere... Wij willen vermijden dat de overblijver geen volledige controle heeft over de volledige nalatenschap; bvb verhuizen naar andere woning, maar eventueel ook de nalatenschap volledig opgebruiken (denk aan langslepende ziekte of financiële problemen indien dat noodzakelijk zou zijn.

2) ondergeschikt aan 1): hoe kunnen we de erfenis eerlijk verdelen over de 3 kinderen/hun nageslacht? Ik heb mijn stiefzoon altijd als evenwaardig beschouwt en wil dat sowieso ook na de dood van 1 van de echtgenoten aanhouden.

+

3) Via de notaris krijgen we de vraag voor het al dan niet opnemen van een beding van aanwas (vruchtgebruik of volledige eigendom), wat dienen we hier te kiezen? Ik neem aan dat dit sowieso enkel geldt voor de gezinswoning?


Wij nemen aan dat er geen problemen gaan opduiken, maar we hebben helaas al anders gezien in onze directe omgeving en gezin het eerder kleine leeftijdsverschil tussen ouders en kinderen willen we zeker zijn dat er geen juridisch ballet ontstaat...

Alvast bedankt,
Steven

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding