Verwerping erfenis

Stefanie84
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwerping erfenis

#1 , 12 jul 2019 11:25

De zus van mijn man is in april gestorven in Tenerife, zij had met zekerheid schulden en had niets van eigendom, zelfs geen wagen.
Wij hebben dus reeds voor de notaris de erfenis verworpen, ook in naam van onze kinderen.

Nu is er na het overlijden van mijn schoonzus ruzie ontstaand in de familie doordat wij haar lichaam hebben laten repatriëren (ze was verzekerd via Mutas) en haar begrafenis ook hebben geregeld (en betaald).
Volgens mijn schoonfamilie hebben wij hierdoor het risico dat wij al haar schulden erven, zijn we dus héél dom geweest volgens hen. Nochtans hebben ze ons bij Buitenlandse Zaken verzekerd dat wij hiermee zeker niet in de problemen kunnen komen. Dat de repatriëring en begrafenis dus geen stilzwijgende aanvaarding inhoud.

Maar doordat mijn schoonfamilie niet ophoud met allerhande bangmakerij, begint mijn man nu ook terug ongerust te worden.

Ik ben dus op zoek naar een sluitend antwoord op volgende vragen:

1. Wij hebben bijgevoegde volmacht ondertekend voor de repatriëring van het stoffelijk overschot: hebben wij hiermee de erfenis stilzwijgend aanvaard?
2. Wij hebben een begrafenisondernemer aangesproken en haar laten begraven dicht bij haar overleden dochtertje, we hebben dus niet geopteerd voor een OCMW-begrafenis. De factuur van de begrafenisondernemer hebben wij intussen met ons eigen geld betaald, gezien wij de enige waren die haar naar hier wilden overbrengen. Hebben wij hiermee de erfenis stilzwijgend aanvaard?
3. Voorlopig ligt er nog geen zerk op haar graf, als we een zerk kopen, aanvaarden wij dan stilzwijgend de erfenis?
4. Mijn schoonzus had een alcoholverslaving, en verbleef de laatste 3 jaar in diverse instellingen, er zijn tal van ziekenhuisopnames geweest enz. . Kunnen wij of haar ouders verplicht worden om op te draaien voor de onbetaalde ziekenhuiskosten, kosten van de instellingen, medicatie, … als zijnde ‘de laatste ziekte’?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2019 12:00

Zorgen dat iemand begraven wordt is geen daad van aanvaarding, eerder een daad van barmhartigheid.
Eigenlijk kan u die kosten van de begrafenis verhalen op de rest van haar familie. Zelfs bij verwerping van de erfenis, kan de familie verplicht worden de begrafenis toch te betalen.
Het OCMW betaalt pas een begrafenis als de erfgenamen daar niet toe in staat zijn.
Gezien de andere schulden, gaan de ouders ook best de erfenis weigeren om niets te moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2019 12:30

De zus van mijn man is in april gestorven in Tenerife, zij had met zekerheid schulden en had niets van eigendom, zelfs geen wagen.
Wij hebben dus reeds voor de notaris de erfenis verworpen, ook in naam van onze kinderen.

Nu is er na het overlijden van mijn schoonzus ruzie ontstaand in de familie doordat wij haar lichaam hebben laten repatriëren (ze was verzekerd via Mutas) en haar begrafenis ook hebben geregeld (en betaald).
Volgens mijn schoonfamilie hebben wij hierdoor het risico dat wij al haar schulden erven, zijn we dus héél dom geweest volgens hen. Nochtans hebben ze ons bij Buitenlandse Zaken verzekerd dat wij hiermee zeker niet in de problemen kunnen komen. Dat de repatriëring en begrafenis dus geen stilzwijgende aanvaarding inhoud.

Maar doordat mijn schoonfamilie niet ophoud met allerhande bangmakerij, begint mijn man nu ook terug ongerust te worden.

Ik ben dus op zoek naar een sluitend antwoord op volgende vragen:

1. Wij hebben bijgevoegde volmacht ondertekend voor de repatriëring van het stoffelijk overschot: hebben wij hiermee de erfenis stilzwijgend aanvaard?
2. Wij hebben een begrafenisondernemer aangesproken en haar laten begraven dicht bij haar overleden dochtertje, we hebben dus niet geopteerd voor een OCMW-begrafenis. De factuur van de begrafenisondernemer hebben wij intussen met ons eigen geld betaald, gezien wij de enige waren die haar naar hier wilden overbrengen. Hebben wij hiermee de erfenis stilzwijgend aanvaard?
3. Voorlopig ligt er nog geen zerk op haar graf, als we een zerk kopen, aanvaarden wij dan stilzwijgend de erfenis?
4. Mijn schoonzus had een alcoholverslaving, en verbleef de laatste 3 jaar in diverse instellingen, er zijn tal van ziekenhuisopnames geweest enz. . Kunnen wij of haar ouders verplicht worden om op te draaien voor de onbetaalde ziekenhuiskosten, kosten van de instellingen, medicatie, … als zijnde ‘de laatste ziekte’?
In de hierna vermelde link krijgt u eveneens antwoord op uw vragen, zie:

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

De info is diepgaand en erg professioneel.
.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 12 jul 2019 12:35

De uitleg van Wanton is kort, maar to the point en correct.

De thesis waarnaar verwezen wordt is me bekend, maar eerder voor professionelen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 13 jul 2019 16:33

Ok, Mathieu.
Om de link van Oscar te lezen, moeten we het hele bericht opnieuw doornemen!?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 jul 2019 19:44

Gewoon klikken op de link is voldoende

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”