Vereffening rekeningen na overlijden

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Vereffening rekeningen na overlijden

#1 , 08 jul 2019 23:12

Na overlijden moeder stelt de notaris een akte van erfrechtopvolging op, zij heeft in haar testament de 2 kleinkinderen als algemene legataris aangeduid.

Moeder heeft 1 zoon en die eist zijn reservataire deel op.

Aldus stelt de akte erfopvolging dat er 1 erfgenaam is: de zoon (krijgt 50%), en dat er 2 legatarissen zijn: de 2 kleinkinderen (krijgen elk 25%)

Moeder had rekeningen bij 2 banken:
- bank 1 stelt dat enkel de erfgenaam (zijnde de zoon) moet tekenen om de rekeningen te vereffenen, en hij moet het aandeel van de kleinkinderen doorstorten
- bank 2 stelt dat de zoon EN de 2 kleinkinderen moeten tekenen waarna de tegoeden zullen verdeeld worden onder de 3 pro-rata

Ik dacht altijd dat in Belgie er maar 1 wetgeving was terzake en dat bij eenzelfde akte van erfopvolging dus ook dezelfde werkwijze zou gehanteerd worden, maar blijkbaar niet !?

Kan iemand hier een logische uitleg voor geven?

Probleem is eigenlijk dat er reeds facturen voorgeschoten zijn door de zoon en dat er nog personenbelasting en erfbelasting moet betaald worden. Dit is op zich geen probleem als de tegoeden van bank 1 dit dekken.

Anders moet de zoon bij zijn kinderen gaan jengelen om de kosten te recupereren, wat wel eens problematisch kan zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 jul 2019 10:43

De vooraf betaalde facturen dienen bij voorrang terugbetaald te worden, voor de verdeling. Houd een provisie voor de nodige belastingen.
Bank 1 is mi. fout : zij moeten handelen volgens de akte van erfopvolging.
Er is dus een notaris betrokken. Vraag hem of hij één en ander regelt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”