eigen vermogens

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

eigen vermogens

#1 , 06 jul 2019 17:46

Mijn zoon, die wettelijk getrouwd is, heeft samen met zijn partner een grotere woning gekocht. Zij verkochten ieder hun eigen woning die ze bezaten voor hun huwelijk en gebruikten deze gelden hiervoor .
Zij kunnen geen kinderen krijgen en ik heb gelezen op dit forum dat bij overlijden de eigen vermogens automatisch (?) opnieuw worden samengesteld.
Dus als hij overlijdt erven wij als ouders de blote eigendom van zijn vroeger huisje. Wij kunnen dit dan dadelijk terugschenken aan zijn echtgenote dacht ik , maar wat als we er niet meer zijn. Enkele verre nichten , die zij zelfs niet kennen, zullen niet geneigd zijn hetzelfde te doen.
Is het best hun aan te raden alles in gemeenschap te brengen. Eigenlijk is dat moeilijk hierover te beginnen, wij willen ons niet moeien met hun zaken. Of best alles in beloop laten en hopen dat de notaris de vermogens niet automatisch opnieuw samenstelt of niet op zoek gaat naar verre nichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 jul 2019 19:03

Zonder testament gaat de erfenis naar de dichtste familie: ouders, broers/zussen of hun nakomelingen, tantes/nonkels of hun nakomelingen.

Als de eerste sterft behoudt de overblijver het vruchtgebruik.

Als de ongelijke inbreng niet in de notarisakte staat dan weet niemand dat nog en is het van elk de helft.

Door blote eigendom te schenken aan de overblijver maak je de staat superblij: schenkrechten en als de overblijver sterft nog eens een torenhoge successie ;-)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jul 2019 19:06

Welk huwelijkscontract is er op het ogenblik?
Zonder dit te weten kan er niet nauwkeurig worden geantwoord.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#4 , 06 jul 2019 22:01

Er is geen huwelijkscontract. Gewoon wettelijk stelsel.

Als de ongelijke inbreng niet in de notarisakte staat dan weet niemand dat nog en is het van elk de helft. schrijft Sirkil.
Het is dat wat ik bedoel. Niemand weet eigenlijk dat het nieuwe huis gekocht is met de gelden van hun vroegere huis, tenzij ze het zelf zeggen tegen de notaris. Maar moet de notaris - in geval er geen kinderen zijn - altijd nagaan of er geen eigen middelen waren voor dat ze getrouwd waren?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 jul 2019 22:14

Om 100 percent zeker te zijn een huwelijkscontract laten opmaken met volledige gemeenschap van goederen. Bij kinderloos overlijden gaat alles dan naar de langstlevende aangezien er geen persoonlijke goederen meer zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 jul 2019 13:38

Er zijn geen kinderen. Laat ze beiden een testament opmaken, waarbij ze hun partner aanduiden als algehele erfgenaam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 07 jul 2019 21:15

Huwelijkscontract geeft meer zekerheid.
Een testament kan gewijzigd worden buiten weten van andere echtgenoot.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”