Erfenisrecht

vandewood
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht

#1 , 04 jul 2019 02:32

Beste,
Mijn vader is overleden 5 jaar geleden, hij had nooit goede relatie met zijn moeder, mijn oma wil geen contact opnemen met me. Mijn vader had me verwittigd over een mogelijk erfenis van mijn oma. Zij heeft van me opa geërfd het geheel in volle eigendom(een appartement). Mijn vraag is:

1. Ik weet dat mijn oma zo is zo kan doen met die appartement wat ze wilt en met dat bedoel ik verkopen, maar als ze het niet doe kan ze 100% schenken aan iemand anders? Of een testament? Of heb ik recht op een stuk? Ik had advies gevraagd aan een Advocaat en hij zijd dat mijn oma zou mogen 100% schenken aan iemand anders dat Normaliter gaat ik dat erven, indien mijn oma komt te overlijden tenzij zij bij testament dat aan iemand heeft geschonken. Maar op internet iedereen spreekt over wettelijke reserve, dus het is niet meer duidelijk voor me, kan ze me onterven met schenken of testament, of is verkoping van het appartement de enige manier om me te onterven?

2. Mijn oma is 85 in geval dat ze verkoopt, heb ik recht op een deel van dat geld? Of alleen als het ligt in een bankrekening in het moment van de nalatenschap?
*ik ben enige zoon, mijn vader ook.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jul 2019 07:44

U stelt dat uw oma het appartement in volle eigendom bezit. Er is pas sprake van erfenis bij overlijden. Zij is dan ook vrij om het appartement te verkopen. Als zij komt te overlijden bent u, zoals u stelt, de enige erfgenaam.

Ik denk dat dit een volledig antwoord is op uw vraag.

Thieu Rutten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 jul 2019 11:01

Ik denk dat hier problemen gaan van komen.
Oma verkoopt haar appartement, vb. om naar rusthuis te gaan. En schenkt een groot deel van het geld weg aan vb. een buurmeisje. Zij sterft binnen de drie jaar. Kleinzoon is erfgenaam en zal erfbelasting moeten betalen op dat weggeschonken geld. Opletten is de boodschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 04 jul 2019 11:42

Aansluitend op hetgeen collega Wanton schrijft moet je zeker rekening houden met de zogenaamde opzettelijke of vrijwillige verarming en het verhaalrecht. Meer uitleg hierover vind je o.a. in https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf.

Aanvullend op het topic van collega Wanton, zou ik toch wel willen wijzen op een belangrijk arrest van het Grondwettelijk Hof, https://www.tiberghien.com/nl/1431/geen ... -drie-jaar.

Een persoonlijke goede raad, soigneer je oma goed en geef haar geen aanleiding om alles aan derden te schenken.

Thieu Rutten.

vandewood
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2019 16:30

Ik denk dat hier problemen gaan van komen.
Oma verkoopt haar appartement, vb. om naar rusthuis te gaan. En schenkt een groot deel van het geld weg aan vb. een buurmeisje. Zij sterft binnen de drie jaar. Kleinzoon is erfgenaam en zal erfbelasting moeten betalen op dat weggeschonken geld. Opletten is de boodschap.
Bedankt voor antwoord. Dus ze kan 100% weg schenken en ik kan al ineens vergeten over de "wettelijke reservatair", plus moet ik ook opletten, omdat als mijn oma alles weg schenkt moet ik betalen op dat weggeschonken geld. Ik krijg niets van haar en plus moet ik betalen :shock:

Opletten is de boodschap, hoe kan ik dat doen? In de moment waarop mijn oma sterft, gewoon de erfenis Weigener als ik moet betalen?

vandewood
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2019 16:37

U stelt dat uw oma het appartement is volle eigendom bezit. Er is pas sprake van erfenis bij overlijden. Zij is dan ook vrij om het appartement te verkopen. Als zij komt te overlijden bent u, zoals u stelt, de enige erfgenaam.

Ik denk dat dit een volledig antwoord is op uw vraag.

Thieu Rutten.
Hi Thieu, mijn bedoeling is mij klaar maken voor alle mogelijkheden, ik verwacht me niets, zoals ik heb laten weten, ik heb geen contact met haar en zij wil ook niets van me weten, dus ik ben zeker dat ze me wil onterven, maar ik wou weten juist welke rechten dat ik heb, en of dat zij alles zou mag weg schenken o niet, en in geval dat ze verkoopt kan ze dat geld zomaar weg geven.

Mathieu Rutten

#7 , 04 jul 2019 16:43

Als u vreest dat er een debet is op het ogenblik van overlijden, kan u altijd afstand doen van de erfenis behalve voor kosten die ondanks weigering moeten betaald worden, ziekenhuiskosten, begrafeniskosten enz.....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
TM juridisch forum.

vandewood
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2019 16:56

Aansluitend op hetgeen collega Wanton schrijft moet je zeker rekening houden met de zogenaamde opzettelijke of vrijwillige verarming en het verhaalrecht. Meer uitleg hierover vind je o.a. in https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf.

Aanvullend op het topic van collega Wanton, zou ik toch wel willen wijzen op een belangrijk arrest van het Grondwettelijk Hof, https://www.tiberghien.com/nl/1431/geen ... -drie-jaar.

Een persoonlijke goede raad, soigneer je oma goed en geef haar geen aanleiding om alles aan derden te schenken.

Thieu Rutten.
Bedankt voor de raad! en die links zal ik zeker lezen, en over:
-Een persoonlijke goede raad, soigneer je oma goed en geef haar geen aanleiding om alles aan derden te schenken.-
Dit kan niet, zij wil geen contact hebben met me, dus en principe zal ik zeker niet iets doen dat motiveert haar om dat te doen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 04 jul 2019 23:19

Er zijn twee opties, een gemakkelijke en een moeilijkere:

1 gemakkelijke is al aangegeven: de erfenis weigeren
2 de moeilijke (maar stoutmoedigere): het reservataire deel terugeisen van de
ontvanger van de schenking (maar men moet bewijzen hebben èn de begunstigde moet kunnen terugbetalen)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vandewood
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jul 2019 05:06

Er zijn twee opties, een gemakkelijke en een moeilijkere:

1 gemakkelijke is al aangegeven: de erfenis weigeren
2 de moeilijke (maar stoutmoedigere): het reservataire deel terugeisen van de
ontvanger van de schenking (maar men moet bewijzen hebben èn de begunstigde moet kunnen terugbetalen)
hey bedankt!, ik zal voor de 2de beslissen in geval dat mijn oma het geldt schenkt, voor wat ik begrijp van u er bestaat wel een reservataire het is gewoon kwestie van bewijsen waar en hoe dat is gegeven en niet gewoon dat geld laten verdwijnen. Je spreekt alleen over geld correct? als zij verkoopt en dat geld aan iemand anders schenk. Maar in geval van de onroerend goed zonder verkopen, Mag zij de appartament schenken of in testament aan iemand anders 100% geven of moet zij mijn reservataire respecteren?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 05 jul 2019 12:29

Het geldt zowel voor schenking roerend als voor onroerend.

De "inzet" moet wel belangrijk genoeg zijn, want dergelijke procedure kost wel wat centen.
En men is nooit 100 percent zeker dat en zijn gelijk haalt.
(dit advies omdat sommige forumleden op dit vlak slechte raad geven)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 05 jul 2019 14:56

Grootmoeder kan een testament maken en u , als reservatiare erfgenaam, daarin niet vermelden. Dat testament zal uitgevoerd worden, als de vorm in orde is.
Op die moment moet u, als benadeelde erfgenaam, reageren en bezwaar indienen via een notaris. Dat kan pas na haar overlijden.



@ asperger : laat dergelijke opmerkingen achterwege aub, zonder concrete voorbeelden.
Als er verkeerde info gegeven wordt, is het op dan dat u dat mag en moet zeggen.

We houden u ook in het oog , zulle!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 05 jul 2019 18:34

Ik heb die info heus wel doorgegeven aan een tuchtmeester van het forum.
Maar ik wil hier geen persoonlijke aanvallen doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”