dochter verzorgde verlamde vader tegen vergoeding bij leven. Nu eis terugbetaling na overlijden

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

Re: dochter verzorgde verlamde vader tegen vergoeding bij leven. Nu eis terugbetaling na overlijden

#16 , 29 jun 2019 14:46

U heeft volkomen gelijk, Asperger!
(Wat ik mij afvroeg was, indien de broer, voor wat de bewijsvoering betreft, mogelijk optreedt als een derde, of dat dan tot gevolg heeft dat broer en zus dan tegenover elkaar, qua bewijsvoering, als derden worden beschouwd, of dat de zus sowieso, voor de bewijsvoering, toch als erfopvolger blijft opkomen en dan geen gebruik kan maken van getuigen en vermoedens tot levering van het bewijs. Blijkt het laatste te zijn leerde ik dankzij de hulp van de forumleden).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#17 , 29 jun 2019 14:51

Art. 221 BW
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtWaarschuw gebruikerInformatieCiteer
#1 , 15 uur 11 minuten geleden (28 jun 2019 23:37)

Ik lees hier op het Forum (Franciscus) dat art 221 BW betrekking heeft op inkomsten en de besteding.

Dus als ik het goed begrijp zijn 'medische zorgen en verzorging van echtgenoten lasten van het huwelijk' (primair huwelijksstelsel) en dienen betaald te worden met de inkomsten van de echtgenoten.
Indien een thuisverzorging echter betaald wordt met spaargelden (kapitaal) van de niet-zorgbehoevende echtgenoot terwijl de zorgbehoevende echtgenoot zelf ook spaargelden heeft, valt dit dan ook onder het primair huwelijkvermogensstelsel of onder (in casu) het stelsel van scheiding van goederen?

Thx voor mogelijk informaatie!
asperger
Berichten: 6385
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier
Contacteer: Verstuur privébericht
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtWaarschuw gebruikerInformatieCiteer
#2 , 15 uur 1 minuut geleden (28 jun 2019 23:47)

Art. 221.<W 14-07-1976, art. 1> Iedere echtgenoot draagt in de lasten van het huwelijk bij naar zijn vermogen.

1. "Vermogen" is breder dan (beroeps)inkomsten.
2. Men kan slechts onder één huwelijksstelsel tegelijk gehuwd zijn.

Een primair huwelijksstelsel bestaat niet.
Wel het primair huwelijks(vermogens)recht. Is datgene wat onder openbare orde valt en niet te regelen (niet van af te wijken) in een huwelijksstelsel.

Alzo kan men van art. 221 niet afwijken, ook niet met een contract van zuivere scheiding van goederen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)
Rica
Topic Starter
Berichten: 303
Contacteer: Verstuur privébericht
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtWaarschuw gebruikerInformatieCiteer
#3 , 14 uur 18 minuten geleden (29 jun 2019 00:30)

Thx Asperger voor de verduidelijking!
Ik stel mijn vraag ivm art. 217 BW jo. art 221 BW.: In art 217 BW lees ik: "iedere echtgenoot ontvangt zijn inkomsten alleen en besteed ze bij voorrang aan zijn bijdrage in de lasten van het huwelijk. … Wat er daarna nog overblijft is onderworpen aan de regels van het huwelijksvermogensstelsel van de echtgenoten".

Vandaar mijn vraag of de spaargelden (zijnde m.i. 'wat er daarna nog overblijft na besteding aan de lasten van het huwelijk' en besteding voor de uitoefening van zijn beroep?) dan onder het (in casu) stelsel van scheiding van goederen valt, of toch nog onder de regels van het primair huwelijksrecht.
Reclame

Mathieu Rutten
Berichten: 1624
Locatie: 3650 Dilsen-Stokkem
Contacteer: Verstuur privébericht
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtInformatieCiteer
#4 , 7 uur 14 minuten geleden (29 jun 2019 07:35)

Zijn wij hier aan het meewerken aan een thesis? De dochter die haar vader verzorgd heeft.....En nu dit.....onderhoudsplicht, huwelijksgoederenrecht.....
Dat ons de kracht gegeven zij
om dat te verdragen
wat niet kan veranderd worden
en de moed
om dat te veranderen
wat kan,
maar vooral de wijsheid
het ene van het andere te onderscheiden.?

Marcus Aurelius
asperger
Berichten: 6385
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier
Contacteer: Verstuur privébericht
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtWaarschuw gebruikerInformatieCiteer
#5 , 57 minuten 38 seconden geleden (29 jun 2019 13:52)

TS moet eerst beslissen onder welk huwelijksstelsel de actoren in die casus gehuwd zijn.

Nu heeft hij/zij de mentale kar voor het mentale paard gespannen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)
Rica
Topic Starter
Berichten: 303
Contacteer: Verstuur privébericht
WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtWaarschuw gebruikerInformatieCiteer
#6 , 44 seconden geleden (29 jun 2019 14:49)

ouders waren gehuwd

Mathieu Rutten

#18 , 29 jun 2019 14:53

Ik heb de twee topic samengevoegd zodat jullie een beter zicht hebben en er geen tegenstrijdige berichten komen.

Rica, Asperger, ik ga het andere topic afsluiten.

We moeten proberen u elementen te geven om een eventueel beroep te stofferen.

Thieu Rutten

Reclame

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#19 , 29 jun 2019 15:18

Thx M. Rutten!
Mijn excuses aan de forumleden dat ik waarschijnlijk hele domme vragen stel. Maar ik probeer zo goed mogelijk in te schatten of ik enige kans op succes maak voor de Rb. Bij mijn advocaat wordt ik niet veel wijzer.
Het betreft spijtig genoeg geen thesiswerk...
De forumleden die mij reeds hielpen wil ik alvast heel hartelijk danken voor hun bereidwillige hulp en geduld.

Mathieu Rutten

#20 , 29 jun 2019 15:22

Geen dank hoor. De vragen waarmee u worstelt zullen immers in de nabije toekomst nog meer aandacht krijgen zeker als met het ganse gezondheidsstelsel en vooral de financiering ervan op punt wil stellen. Dat is echter geen topic voor dit juridisch forum maar voor een politiek forum. Ik ga hier da ook niet verder op in.

Thieu Rutten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”