Verdoken manier om kind te onterven

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Verdoken manier om kind te onterven

#1 , 25 jun 2019 17:31

Blijkbaar is er nog steeds een verdoken manier om je enig kind te onterven,namelijk elke maand bijna al je inkomsten overschrijven naar de rekening van je partner!
Schandalig vind ik dit!Wat vinden jullie hier van?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 jun 2019 17:34

Een kwakkel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 jun 2019 17:37

Ik ga er van uit dat de partner niet de ouder is van dat enig kind. Onterven is dat eigenlijk niet. Bij leven mogen volwassenen nog altijd zelf beslissen wat ze doen met hun geld. Dat wordt pas een erfenis bij overlijden. Als de ouder en zijn/haar partner samenwonen, heeft u ook geen zaken met hoe zij hun financiële zaken regelen. Als de ene partner meer verdient dan de andere en de lastenverdeling is zo dat de ene partner maandelijks geld stort op de rekening van de andere om boodschappen te kopen, rekeningen te betalen. Dan is dat volkomen juist.

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 26 jun 2019 15:36

Een kwakkel.
Er zijn veel definities voor kwakkel!Welke bedoelt u?

Mathieu Rutten

#5 , 26 jun 2019 15:48

En wat is uw juridische vraag?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 jun 2019 16:02

Bij leven mag men schenken aan wie men wil. Kadootjes geven is dus geen probleem.
Maar systematisch alles met opzet weggeven aan een niet-erfgenaam, ten nadele van zijn kinderen
die reservataire erfgenamen zijn, is onwettig.
Het is dus geen wettige manier om kinderen te onterven en daarom een kwakkel.
Door zelf alles op te souperen kan men ze wel "onterven". Eigenlijk erven ze dan nog wel: NUL EUR!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 27 jun 2019 09:50

Er is dus systematisch via maandelijkse overschrijvingen op 10 jaar tijd een bedrag van 300.000 euro overgeschreven zodat er bijna niets op de rekening staat bij overlijden.Dit staat onder meer in de mail van de advocaat:Op dit ogenblik ziet het er naar uit dat we nagenoeg geen rechtsgrond hebben om ons op te baseren ter terugvordering van de bedragen die over de jaren heen door mevrouw van uw vaders rekening werden afgehaald.



Ik zou graag echter wat meer onderzoek doen in rechtspraak en rechtsleer teneinde na te gaan of er toch geen andere mogelijkheden zich aanbieden.

Partner had sinds 2003 volmacht dus er is niet geweten wie de overschrijvingen deed,soms bedragen van 20.000 euro!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 27 jun 2019 12:05

Wel ik heb een rechtsgrond gegeven in mijn eerder antwoord!
Misschien heeft tegenpartij kunnen aantonen dat het geld werd uitgegeven voor de kosten van het gezin.
Mogelijks is het minder dan de heft van de erfenis + die schenkingen.
De advocaat had inzage in het dossier, wij niet...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

doris
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jun 2019 13:09

Als de overschrijvingen gebeurden met pc-banking, kan je op de rekeninguittreksels zien met welke bankkaart dat gebeurde. Als dat de kaart van de volmachthouder was, denk ik - als leek - dat je misbruik van vertrouwen kan inroepen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 27 jun 2019 14:10

Wel ik heb een rechtsgrond gegeven in mijn eerder antwoord!Beste asperger,de advocaat heeft dit vermeld dus ik weet niets meer dan dat,bedoelt u onwettig met rechtsgrond?
Misschien heeft tegenpartij kunnen aantonen dat het geld werd uitgegeven voor de kosten van het gezin.
Mogelijks is het minder dan de heft van de erfenis + die schenkingen.
De advocaat had inzage in het dossier, wij niet...
Op de historiek is goed te zien dat vader heel veel betaalde,winkels,restaurants,reizen,telenet,huur parking,kleding,kapper en ook geregeld geld afhaalde via de automaat.Het appartement is eigendom van de partner.Tevens verhuurt ze 2 winkelruimte's en 10 appartementen.Het enige dat ik zie dat hij niet betaalde was electriciteit en gas.De bedragen naar haar rekening staan als ovs.self voor rekeningnummer en haar naam en een nummer van het boekingskantoor,ik zie geen bankkaart nummer.Mag ik nog vermelden dat mijn erfenis enkel zijn laatste pensioen uitkering is!Hij heeft haar in 2003 volmacht gegeven toen ik een ongeval gehad heb en daardoor invalide ben geworden.Ik heb een pro deo advocaat en hoop dat deze echt haar best gaat doen vermits ik heel weinig inkomen heb en veel medische zorg nodig heb.Daarom hoop ik hier nog raad te krijgen vooraleer ik terug naar de advocaat ga zodat ik duidelijk ook iets kan zeggen dat me kan helpen om alsnog iets van dat verkregen geld terug te vorderen,de dame in kwestie heeft geen kinderen en veel eigendommen!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 27 jun 2019 17:10

Dat is wat men noemt een 'huishoudster'.

Het enige dat kan ingebracht worden is misschien 'misbruik van vertrouwen.' Een bankvolmacht is geen reden tot persoonlijke verrijking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 27 jun 2019 17:15

Zou de huishoudster op het vlak van de sociale wetgeving en fiscaliteit in orde zijn geweest??? :? :?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#13 , 27 jun 2019 19:13

Ik dacht dat ik hier raad ging krijgen om tegen mijn advocaat te zeggen maar tot nu dus niks!Huishoudster die 2000 euro plus alles bijna betaald kreeg,amai!Had vroeger andere job moeten kiezen blijkbaar!!!Bedankt voor de hulp😥

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 27 jun 2019 20:50

Blijkbaar is er nog steeds een verdoken manier om je enig kind te onterven,namelijk elke maand bijna al je inkomsten overschrijven naar de rekening van je partner!
Schandalig vind ik dit!Wat vinden jullie hier van?
De nog elegantere methode is alle rekeningen en uitgaven betalen ....

Overschrijving naar ... is immers nog traceerbaar en herkenbaar als systematisch versluizen van €s

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 27 jun 2019 20:54

Er is dus systematisch via maandelijkse overschrijvingen op 10 jaar tijd een bedrag van 300.000 euro overgeschreven zodat er bijna niets op de rekening staat bij overlijden.
Partner had sinds 2003 volmacht dus er is niet geweten wie de overschrijvingen deed,soms bedragen van 20.000 euro!
300K op 120 maanden, is gemiddeld 2500€/maand :!:
Dat komt overeen met een erg leuk maandloon ...
ttz dat zijn geen onkosten meer, de meeste mensen verdienen dat niet eens.


De hoge overschrijvingen maken net aantoonbaarder dat het om wegsluizen van geld gaat ... waar niet op betaald is
Soms kan Vlaamse belastingsdienst toch uw vriend zijn (over de laatste 3 jaar)
Breng die op de hoogte

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”