Erfenisrecht

MichelleHHN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht

#1 , 23 jun 2019 22:16

Beste,

Kunnen jullie mij even laten weten of mijn redenering correct is?

In principe heb ik 30 jaar de tijd om een erfenis te aanvaarden, te weigeren of eventueel te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Mijn vader heeft de laatste 4 jaar van mijn moeder haar leven schulden gemaakt. Gezamenlijk zaten ze in schuldbemiddeling. Het huis is van mijn vader. Mijn vader (met wie ik geen contact meer heb) zit door middel van mijn zuster druk te zetten om kenbaar te maken of ik weiger of aanvaard. Dit omdat hij spullen van de inboedel wil verkopen.

Ik heb zoiets van "hij heeft de schulden gemaakt en moet er maar zelf voor opdraaien en niet door middel van de gezamenlijke inboedel te verkopen". Ik wil dus niets beslissen zodat hij niet kan verkopen.

Is mijn redenering juist dat zolang ik geen daden stel die zouden laten blijken dat ik iets aanvaard van mijn moeder, dus geen spullen van haar aanneem enz... men dit ook niet als stille aanvaarding kan beschouwen? Ik bedoel enkel maar... men zou dit dan toch ook moeten kunnen bewijzen, of ben ik mis?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 jun 2019 22:38

Zolang u niets in bezit neemt is er geen aanvaarding.
De dertig jaar is eerder theoretisch, aangezien binnen de vier maanden een aangifte dient gedaan voor de erfbelasting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 jun 2019 09:13

Dit omdat hij spullen van de inboedel wil verkopen.

Uw vader mag verkopen wat hij wil, zonder uw toestemming, zeker zolang hij leeft. Het is pas een erfenis als hij kom te te overlijden

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”