Nalatenschap woning

Leikoke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nalatenschap woning

#1 , 20 jun 2019 12:22

Bij een overlijden in het Vlaams gewest zijn er er 2 wettige erfgenamen
- De langstlevende echtgenote en 1 kind.
De nalatenschap vervalt ingevolge de wettige devolutie aan de weduwe voor het vruchtgebruik. En aan het enig kind voor de blote eigendom.
Gezien de leeftijd van de vruchtgebruiker (meer dan 80 jaar) wordt het vruchtgebruik door de fiscus gewaardeerd aan 8%
De gezinswoning wordt aangegeven voor 3OO.OOO euro. De helft hiervan valt in de de nalatenschap.
Het kind erft de blote eigendom en betaald successierechten op 92% van de helft van de woning (150.000 euro) of 138.000 euro.

Het kind bezit dan 1/2 blote eigendom op de gezinswoning. De weduwe bezit dan 1/2 volle eigendom en 1/2 vruchtgebruik.

Bij het overlijden van de weduwe (kind is enige erfgenaam) stel ik mijn volgende vraag.
Wat moet er aangegeven worden in deze nalatenschap wat betreft de gezinswoning.
Is dit 1/2 volle eigendom en 1/2 vruchtgebruik of is het enkel de helft volle eigendom aangezien de helft vruchtgebruik gewoon ophoud van te bestaan en automatisch overgaat naar de blote eigenaar. Indien het dit laatst is verkrijgt het kind de volle eigendom van de woning maar zijn door het kind slechts successierechten betaald op 96 % van de woning (1ste overlijden 92/2 = 46 % en 2de overlijden 50% dus in totaal 96%).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 jun 2019 12:27

Uw redenering is de juiste!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Leikoke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 13:06

In zelfde nalatenschap is er ook een spaarrekening van 200.000 euro.
Het kind heeft hier dus recht op de geheelheid blote eigendom van de helft van dit spaarboekje.
Aangezien er juridisch geen onverdeeldheid is tussen vruchtgebruik en kapitaal kan men wel een einde stellen door de omzetting te vragen van het vruchtgebruik in kapitaal waardoor de waarde van de naakte eigendom kan worden uitbetaald. Het vruchtgebruik zal dan omgezet worden in een vast bedrag waar de vruchtgebruiker recht op heeft. Gezien de huidige lage rente en de verwachte levensduur van een 85 jarige (= 6,8 jaar) werd er in onderling overleg bepaald dat het gekapitaliseerd vruchtgebruik 2% bedraagt.
In casu werd er 2.000 euro door de blote eigenaar betaald als compensatie.
Dus de blote eigenaar heeft nu een aparte spaarrekening van 98.000 euro en de weduwe bezit nu 102.000 euro op een eigen spaarrekening.

Kan ik nu bij het overlijden van de weduwe voor dit spaarboekje slechts 100.000 euro aangeven mij baserend op het feit dat 2.000 euro in feite de waarde van het vruchtgebruik is en dat dit zoals bij een onroerend goed automatisch aangroeit aan de blote eigenaar ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 jun 2019 13:09

Neen. Dat valt volledig in de nalatenschap. Er is immers geen vruchtgebruik meer!
Wat er niet is kan niet aangroeien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 21 jun 2019 17:57

Dit lijkt mij veel op een vraag vanwege een student. Ja toch?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”