Erfenis na overlijden vader

malitina
Topic Starter
Berichten: 6

Erfenis na overlijden vader

#1 , 17 jun 2019 08:26

Hallo iedereen. Zit hier met enkele vragen rond erfeniskwestie en hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
Mijn vader is vier weken geleden overleden aan kanker. Hij had samen met zijn vriendin een appartement gekocht, maar hij had zichzelf daar niet gedomicilieerd zodat zijn vriendin bepaalde rechten niet zou verliezen ( weduwe pensioen gok ik). Ze waren dus niet wettelijk samenwonend of getrouwd.
Zelf ben ik verleden week naar zijn bank gestapt met de factuur van de begrafenis en bleek dat zijn rekeningen nog niet waren geblokkeerd.( vreemd want ik dacht dat dit automatisch gebeurde?) Mijn vader had ons laten weten dat wij ons geen zorgen hoefden te maken en dat hij geld genoeg gespaard had om zowel zijn begrafenis als die van zijn vriendin te bekostigen. Nu blijkt dat er maar 500 euro op zijn spaarrekening stond?? Ik vermoed dus dat zij na zijn overlijden geld heeft afgehaald, daar zij in het bezit is van zijn bankkaarten en daar de rekeningen niet werden geblokkeerd. Soit, het geld kan mij eigenlijk niet zo véél schelen, ons vader was nu ook geen miljonair maar wat ik wel wil weten is : hoe zit het nu met dat appartement? Wij zijn met 3 kinderen, ik veronderstel dus dat het deel van mijn vader ons toekomt, maar zij wil mij de gegevens van de notaris niet geven. Ons vader had ons wel laten weten dat er bij de notaris was opgenomen dat zij het vruchtgebruik had. Ik weet niet of dit hier belang heeft? En hoe zit het dan met mijn vader zijn spullen? En ik heb het hier niet over meubels en dergelijke, maar over zijn telefoon en zijn portefeuille (echt persoonlijke spullen). Mag zij die zomaar bijhouden zonder ons daarin te kennen? En wat met de facturen die nog gaan binnenkomen van het ziekenhuis? Gaan die bij ons terechtkomen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en raad,

Malitina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jun 2019 11:41

Of er geld van de rekening werd afgehaald is eenvoudig te controleren aan de hand van rekeninguittreksels. Die zijn opvraagbaar voor de laatste tien jaar.
Indien er een wilsbeschikking is waarin staat dat de vriendin het vruchtgebruik krijgt van vaders deel in het appartement dan erven jullie de blote eigendom van een half appartement.
De vriendin mag er levenslang gratis wonen of het verhuren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 jun 2019 18:21

Zelf ben ik verleden week naar zijn bank gestapt met de factuur van de begrafenis en bleek dat zijn rekeningen nog niet waren geblokkeerd.( vreemd want ik dacht dat dit automatisch gebeurde?)
Dat gebeurt dus niet automatisch - een veel voorkomend idee.
Als de nabestaanden niets ondernemen, kan een rekening nog lang vrij beschikbaar blijven.

Dat maakt dergelijke situaties mogelijk ...


Als de vriendin een volmacht op de rekening heeft, staat u zo goed als nergens.

Ga naar een notaris van uw keuze.
Dat de vriendin de naam van de notaris niet eens wil geven, geeft aan welke richting het uit gaat...

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 jun 2019 13:31

Afhalingen door een volmachthouder na het overlijden van de volmachtgever zijn onwettig. Een volmacht vervalt immers bij het overlijden van de volmachtgever. Bovendien, een volmacht is geen alibi voor persoonlijke verrijking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”