vastgoed schenken

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

vastgoed schenken

#1 , 04 jun 2019 17:46

Mijn moeder heeft in december vorig jaar vastgoed geërfd van haar broer, en zou dit binnen het jaar willen schenken in onverdeelde helft aan mij en mijn broer (met behoud van het vruchtgebruik ervan). Gezamenlijke waarde van het vastgoed : 270.000,-€. Tegelijkertijd zouden mijn ouders hun eigen huis ook willen schenken aan mij en mijn broer, ook met behoud van vruchtgebruik.

1) Welk bedrag of percentage van de successierechten die moeder betaalde op haar erfenis kan afgetrokken worden van het bedrag dat moet betaald worden voor de schenking? - haar broer had niets geregeld, dus moeder betaalde de volle som.

2) De schenking van het woonhuis van mijn ouders is aan andere regels onderhevig, maar als dit samen wordt geschonken, wordt de waarde van alles dan opgeteld, of kan dit als een aparte schenking worden gezien ?

Alvasrt bedankt om wat licht in de duisternis te brengen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jun 2019 17:52

1) er kan niets worden afgetrokken
2) andere regels?????

De mogelijkheid om een nalatenschap gunstig "door te schenken" geldt enkel voor de erfenissprong, dat is van grootouders naar kleinkinderen (en binnen het jaar).
In de zijlijn (van nonkel naar nicht/neef) is dergelijk voordelig doorschenken niet mogelijk.

Samenvoeging van de twee schenkingen van onroerend goed zal enkel de kosten opdrijven.
Schenkingen van onroerend goed spreiden in de tijd, dat is de boodschap.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#3 , 04 jun 2019 18:06

asperger, mijn moeder heeft het volledige bedrag reeds betaald, en wil niets gunstig doorschenken. Maar omdat ze dit nu betaald heeft, bestaat er volgens mij de mogelijkheid om minstens een gedeelte van het bedrag dat ze betaalde af te trekken van het bedrag dat moet betaald worden bij schenking naar haar kinderen.

Reclame

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#4 , 04 jun 2019 18:07

Met andere regels bedoel ik : het huis van mijn ouders is het huis van vader én moeder, dus zowel vader als moeder schenken en daar werden nog geen successierechten op betaald.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 04 jun 2019 18:18

Marijke,
voor zo iets neem je toch best contact met uw notaris;
En in uw plaats : afhankelijk van uw plannen ivm bouwen of kopen van een huis, zou ik niet direct geneigd zijn nu een schenking te krijgen.
Daarom : voor een volledige uitleg, contacteer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 jun 2019 18:28

Ja teveel factoren en imponderabilia spelen mee om een eenvoudig antwoord te kunnen geven.
Naar goede notaris gaan voor info omtrent mogelijkheden op maat van jullie situatie (die wij hier niet kennen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#7 , 05 jun 2019 12:06

Ok, bedankt iedereen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”