geen inzicht...wel of geen recht op erfenis?

JdeJonge
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

geen inzicht...wel of geen recht op erfenis?

#1 , 03 jun 2019 21:28

Dertien jaar geleden is mijn vader overleden. Vader had NL nationaliteit, woonde sinds medio 60’er jaren onafgebroken in België en is in België overleden. Vader is dertig jaar geleden hertrouwd met een Belgische vrouw. Bij overlijden bleek hij al een tijd in NL te zijn ingeschreven in het bevolkingsregister (maar had er niet gewoond), er was een testament bij een NL notaris, maar ook een bij een BE notaris. NL testament was redelijk standaard (vruchtgebruik voor de echtgenote, drie kinderen ‘in de wachtkamer’). Ik heb me toen als leek in het Belgische recht (IPR) verdiept en kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk was dat de kinderen niet zomaar genoegen hoefden te nemen met die ‘wachtkamer’. Een en ander leidde ertoe dat de echtgenote en de kinderen een overeenkomst sloten over de nalatenschap (Belgisch recht van toepassing). Echtgenote heeft vervolgens de drie kinderen een bedrag uitgekeerd. Daarbij een individuele overeenkomst dat afgezien zou worden van enig andere aanspraak op de erfenis. Maar… die overeenkomsten zijn met 2 van de 3 kinderen afgesloten, ikzelf heb geen herinnering dat ik zo’n overeenkomst heb getekend en heb er (uiteraard) geen kopie van. Overigens is niet duidelijk of er door een notaris een verklaring van erfrecht is afgegeven en er is de kinderen ook geen beschrijving van de nalatenschap bekend. Het contact tussen echtgenote en stiefkinderen verwaterde, tot één van de kinderen er toevallig (overlijdensadvertentie op internet) achter kwam dat de echtgenote vorig jaar is overleden. De advertentie was geplaatst door de broer van de echtgenote.

Ik zit hierdoor met een aantal vraagtekens:
- Ik wil graag zekerheid of het inderdaad klopt dat er geen individuele overeenkomst is afgesloten tussen mij en echtgenote, waarbij ik af zou zien van enig andere aanspraak. De enige die daar duidelijkheid over kan verschaffen is volgens mij de broer van de echtgenote. Hij was de enige familie die zij nog had. Van hem heb ik helaas geen contactgegevens.
- Als er inderdaad geen overeenkomst was, kan dan nog achteraf de omvang van mijn vaders nalatenschap worden vastgesteld? Of kan ik er achter komen of er ooit een formele beschrijving is geweest van die nalatenschap? En kan dan (als ik eventueel onderbedeeld blijk te zijn) bekeken worden of ik nog een vordering heb op de nalatenschap van echtgenote?
Wie heeft een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Ik heb hierover een willekeurige NL notaris benaderd, maar deze kon alleen adviseren om contact te zoeken met een Belgische notaris in de laatste woonplaats van echtgenote (Leuven)... Alvast dank voor tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 jun 2019 21:44

Het antwoord is zeer eenvoudig: men erft niet van een stiefouder.
Dat is B wetgeving en aangezien uw stiefouder de B nationaliteit had en hier is overleden is de B wetgeving van toepassing.
Tenzij uw stiefmoeder u in haar testament zou hebben gezet erft u niets.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JdeJonge
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2019 23:06

Ik begrijp dat ik niet zou erven van haar. Maar in de overeenkomst is afgesproken dat ze het vruchtgebruik van een deel van de nalatenschap van mijn vader had. Het zou dus kunnen dat ik voor een deel over het bloot eigendom beschik.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 jun 2019 23:13

U vermeldde dat in het verleden drie bedragen werden uitbetaald uit de erfenis van uw vader. Zeer waarschijnlijk was dat de waarde van die blote eigendom.
Als er verder geen geld op een rekening stond met uw naam als blote eigenaar dan is het einde verhaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”