Lening in plaats van schenking?

Koningin Astrid
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Lening in plaats van schenking?

#1 , 01 jun 2019 18:20

Ik wil graag een huis kopen en mijn ouders willen me daar voor een paar tienduizend euro in steunen.

Nu heb ik begrepen dat er twee voor de hand liggende opties zijn:

1. Ze schenken me het geld en ik betaal er schenkingsrechten op.

2. Ze betalen een factuur (bijvoorbeeld die van de notaris) en ik betaal geen schenkingsrechten, tenzij de schenker komt te overlijden binnen een periode van drie jaar.

Vraag bij optie twee: hoe zit dit bij een gehuwd koppel met gemeenschap van goederen zoals bij mijn ouders het geval is. Stel dat zij een factuur betalen, maar dat één van hen binnen de drie jaar komt te overlijden. Moeten er dan schenkingsrechten betaald worden? Of is dat pas als ze allebei overlijden binnen de drie jaar?

Andere mogelijkheid: stel dat ik mijn ouders vraag om niet te schenken, maar te lenen, waarbij we schriftelijk opmaken dat ik maandelijks een - weliswaar laag - bedrag van 50 euro terugbetaal. Is dit juridisch sluitend? Of zal er bij een overlijden van de schenker(s) binnen de drie jaar alsnog schenkingsrechten betaald moeten worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 jun 2019 18:28

1. Er is geen verschil tussen optie 1 en 2. Beide kunnen zonder schenkingsrechten. Risico overlijden binnen drie jaar is ook hetzelfde.
2. Uw ouders schenken samen het geld. Bij eerste overlijden binnen de drie jaar valt de helft ervan in de erfenis (en betaalt u erfenisrechten, geen schenkingsrechten).
3. Door 3 percent schenkingsrechten te betalen op ogenblik van schenking vermijdt u risico 2.

Alternatief met lening:
Dit is een vestzak-broekzak operatie en is financieel neutraal tov een schenking:
-wat nog niet is afgelost erft u (als schuldvordering op uzelf die komt te vervallen) en daarop betaalt u erfrechten
-wat reeds werd afgelost valt in het roerende deel van de erfenis (tenzij uw ouders dat geld intussen hebben geconsumeerd) en ook daarop betaalt u erfrechten
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2019 19:56


-wat nog niet is afgelost erft u (als schuldvordering op uzelf die komt te vervallen) en daarop betaalt u erfrechten
en als er meerdere erfgenamen zijn
gaat dit dan van zijn erfdeel af of wordt dit dan aanzien als een gedeelte van het beschikbare gedeelte?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 jun 2019 20:11

Het is een schuld van die erfgenaam aan de nalatenschap. Die moet dus eerst verrekend worden alvorens de erfenis kan verdeeld worden.
Men krijgt du niets "extra"! buiten erfdeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Koningin Astrid
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2019 20:40

Duidelijke antwoord voor mij. Hartelijk dank, Asperger.

Zijn er andere, voordelige scenario’s mogelijk waarbij ouders hun kind financieel steunen zonder dat de fiscus er vroeg of laat bij komt kijken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 jun 2019 20:45

Schenken is (meestal) het goedkoopste.
Als u enig kind bent kan dat zonder beperking.
Als uw ouders zeer gefortuneerd zijn kan het de moeite zijn andere oplossingen te laten bestuderen, maar dat valt buiten de mogelijkheden van een forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 jun 2019 08:55

Ze zouden u maandelijks een zakgeld kunnen geven, bvb 500 €. Daarop zijn geen schenkingsrechten verschuldigd., en het helpt in de afbetaling van een lening.

Koningin Astrid
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jun 2019 22:15

Bedankt voor de toelichting iedereen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”