tweede verzekeringsnemer

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Re: tweede verzekeringsnemer

#16 , 02 jun 2019 16:45

Bedankt voor de informatie. Ik ga alleszins uw raad opvolgen Asperger en een fiscaal advocaat er bij halen.
ps: ik apprecieer het dat vraagstellers bij stellen vraag ineens alle info geven en niet bij mondjesmaat

Ik krijg zelf alles maar met mondjesmaat binnen Asperger, daarom dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt .Mijn laatste post is eigenlijk dezelfde als de eerste hé, alleen in een ander jasje gestoken. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 jun 2019 23:38

Ik ben vandaag een stapje verder gekomen en heb deze papieren toegekregen. Zo zie je maar, als je zegt dat je een financieel expert gaat inlichtingen vragen dat er plots veel kan veranderen. (wat niet wil zeggen dat alles al ok is, maar ze gaan het nu wèl bekijken)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als ik het goed begrijp (want tegenwoordig moet je bijna schriftgeleerde zijn om geldzaken in orde te krijgen) is het enkel pagina 1 en 3 die ik moet invullen hé.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 03 jun 2019 23:56

Hebt u vorig jaar na overlijden van uw vader beroep gedaan op een notaris voor de afwikkeling van de erfenis? Ik raad u aan daar met het
(deels) ingevulde formulier naartoe te gaan. Aangezien de helft van de inleg van uw vader is gekomen valt die in zijn nalatenschap.
Had u geen notaris contacteer er dan best een, zodat deze "operatie" fiscaal correct wordt afgewikkeld.
Alleszins heb u het recht dit stop te zetten en uw deel te recupereren.
De notaris kan u daar bij helpen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 jun 2019 01:16

De erfeniskwestie is inderdaad in handen van een notaris. Is een ingewikkeld geval, daar de ouderlijke woning op grond gebouwd is die mijn vader geërfd had van zijn ouders en er een testament bestond dat mijn moeder (moest mijn vader als eerste te komen overlijden )het vruchtgebruik had van de woning tot aan haar dood en daarna verdeeld moest worden onder de kinderen. Mijn moeder is als eerste overleden en na haar dood is mijn broer in het ouderlijke huis ingetrokken. (hij was bezig met scheiden en vond dit de makkelijkste oplossing) Als hij daar wil blijven wonen, moet ie zogezegd mijn deel inkopen, maar tot nu toe ook nog zonder resultaat. Ik heb hierover vandaag nog contact gehad met de notaris, maar broer lief reageert zelfs niet meer op haar telefoons. Dus dit zal advocatenkost worden. Ik heb successierechten betaald op de helft van het huis, dus die wil ik ook wel gerecupereerd zien. Daarom ook dat ik persé deze verzekering wil afkopen .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 04 jun 2019 12:41

Aangezien het niet over peanuts gaat en conflicten niet uit te sluiten zijn geef ik de raad u goed te laten begeleiden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kali
Berichten: 762

#21 , 04 jun 2019 13:59

Aangezien de helft van de inleg van uw vader is gekomen valt die in zijn nalatenschap.

Indien ik TS zijn post goed begrijp:
1. Heeft TS nooit getekend voor dit contract
2. Heeft de vader van TS alle inleg gedaan


Kan TS dit misschien nog even verduidelijken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 04 jun 2019 14:11

1. ik had toch die indruk maar die info werd intussen verwijderd uit deze draad door de webmaster (goede beslissing).
2. inleg: aangezien meer dan tien jaar geleden, moeilijk te achterhalen, TS is de enige die het kan weten...

Aangezien "verweven" met een erfenis is totaaloverzicht nodig. Vandaar mijn raad om terug naar de notaris te gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#23 , 04 jun 2019 22:53

Als ik mag vragen , wat bedoelen jullie met TS ???
De volledige inleg is van mijn vader. Ik heb geen cent bijgedragen voor deze verzekering. Mijn broer heeft wel getekend als begunstigde , maar enkel na mijn overlijden zou hij het geld kunnen innen of opvragen. En dit contract is destijds aangegaan om successierechten te omzeilen. (oeps) :D :D Als ik er goed over nadenk, zou dit wel eens kunnen zijn, want na het overlijden van mijn vader ben ik ineens 1ste verzekeringsnemer geworden en staat het volledige bedrag op een rekening op mijn naam en krijg ik alle rechten. Ik kan zelfs een nieuwe begunstigde aanduiden als ik het contract niet afkoop. Mijn vader heeft blijkbaar verder gedacht dan zijn neus lang is, en voorzag ie dat er met broerlief problemen zouden komen en heeft ie op safe gespeeld.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 05 jun 2019 00:51

TS dat ben jij (Thread Starter). Degene die de vraag (draad) is begonnen.

Hou er rekening mee dat bij afkoop er wel erfrechten dienen betaald (vermoedelijk op de helft van het bedrag, te controleren), aangezien er dan een "uitbetaling" is. Daarom dat ik je aanraadde om terug naar de notaris te gaan die de erfenis heeft behandeld. Want er zijn een aantal zaken waar op gelet moet worden, ik kan er niet op ingaan omdat ik het totaalplaatje van de hele erfenis niet ken....

Maar alleszins is het zo dat uw initiële vrees dat u NIETS zou (kunnen) krijgen van dit kapitaal totaal onterecht is.
Het ligt voor de hand om aan te nemen dat uw vader redenen had om het op deze wijze te regelen, anders had hij de verzekering enkel op zijn hoofd alleen genomen met beide kinderen als begunstigden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”