tweede verzekeringsnemer

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

tweede verzekeringsnemer

#1 , 29 mei 2019 15:32

Mijn vader had een verzekering afgesloten (luxemburgse rekening) die , zoals hij altijd gezegd heeft, na zijn dood aan mijn broer en mij zou worden uitbetaald. Hij is overleden in juni 2018 , dus bijna 1 jaar geleden. Nu kreeg ik van de belastingsdienst een aanmaning dat IK een boete riskeer omdat ik niet aangegeven heb dat ik eigenaar ben van een buitenlandse rekening. Wat blijkt nu, volgens het contract ben ik aangeduid als 2de verzekernemer en staat het ganse bedrag op MIJN naam. Echter, ik zal nooit iets van het geld zien, want deze verzekering wordt blijkbaar maar uitbetaald als IK als 2de verzekernemer kom te overlijden. Met andere woorden, … het contract staat op mijn naam, maar alles gaat naar mijn broer. Heb ik als 2de verzekernemer rechten ? Als ik dan toch nooit die centen zal zien, dan wil ik ook niet dat dit contract op mijn naam blijft staan, zodat ik geen gedoe krijg met de belastingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 mei 2019 15:39

Aangezien het contract op uw naam staat moet u het vermelden.
De begunstigden daarentegen moeten dat NIET doen, zij hebben geen contract afgesloten.
Aangezien u nu de enige verzekeringnemer/eigenaar van het contract bent staat het u vrij het bedrag op te nemen bij leven.
Eerst als u dood bent komt uw broer in het vizier (tenzij u de belegging tegen dan hebt opgenomen).

Bij uw overlijden zal de helft belast worden als herziening van de nalatenschap van jullie vader, de andere helft zal rechtstreeks vererfd worden tussen uzelf en uw broer en als dusdanig belast.
Indien u het geld opneemt voor uw overlijden dient dit ook gemeld bij de Vlaamse tollenaars en dient u reeds op dat ogenblik de aanpassing van de erfenisrechten te betalen.
Laatst gewijzigd door asperger op 29 mei 2019 15:50, 6 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 mei 2019 15:42

Vermoedelijk is het een TAK23?
Laatst gewijzigd door asperger op 29 mei 2019 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 29 mei 2019 15:44

Heb met mijn echtgenote ook zo'n constructie voor een tak21. Als dat bv. een tak21 constructie is, dan kan je deze wel afkopen/stopzetten en dan komt het geld wel naar je toe tijdens je leven en niet naar je broer.

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2019 15:45

Ik ga proberen deze papieren op te vragen bij de verzekeringsmakelaar, alhoewel ze al moeilijk doen om informatie te verschaffen.

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2019 16:29

kopie polis verwijderd wegens vermelding persoonlijke gegevens JurecaBE moderator
Ik begin te denken dat ik aardig bij de neus ben genomen door m'n vader. Moet je blijkbaar thuis ook al de kleine lettertjes lezen alvorens iets te ondertekenen en mag je niemand meer vertrouwen. Maar nu ik tweede verzekeringsnemer ben en dit alles op mijn naam staat , heb ik dan rechten of niet ? Kan ik dit contract stop zetten ? Of beter nog, om van de belastingen verlost te zijn, dit op naam van mijn broer laten schrijven ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 29 mei 2019 16:41

Staat er ergens in het verdere document een verwijzing naar TAK23?
Dit lijkt een verzekeringsbelegging te zijn.
Uiteraard kunt u als enige overblijvende verzekeringnemer dit contract stopzetten.
Voorwaarden, verdere details en fiscale verplichtingen (bij opvraging) best eerst navragen bij de uitgevende instelling in Luxemburg.

ps: - u bent niet bij de neus genomen door uw vader, hij heeft enkel (bewust of onbewust) verdere initiatieven in uw schoot gelegd
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mei 2019 17:25

Kijk eens goed daar waar het pijltje staat Aperger. "uitbetaling bij laatste overlijden" en dat ben ik dus. En ik kan nergens iets terug vinden over tak 21 of 23.
En dit stond in de mail die ik van de verzekeringsmakelaar kreeg.
Aangezien het contract werd uitgegeven op naam van twee verzekeringsnemers, loopt het contract bij overlijden van de eerste verzekeringsnemer gewoon door op naam van de overlevende verzekerinsgnsemer.

Dit staat duidelijk op het contract vermeld : Afkoop van het contract : bij laatste overlijden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 29 mei 2019 17:42

afLoop is niet hetzelfde als afKoop!!!
Deze "verzekeringen" kunnen steeds "afgeKocht" worden of anders gezegd stopgezet en uitbetaald tegen dagwaarde.

Maar bij tweede overlijden is het sowieso "afgeLopen". Dan komt het contract aan zijn einde en wordt steeds onverbiddelijk uitbetaald.
Die uitbetaling is geen "afkoop".

Ga ten rade bij de uitgever van de verzekering zelf.
Daar kunt u de nodige inlichtingen krijgen om het contract stop te zetten of het kapitaal gedeeltelijk op te nemen.

Alleszins zijn de formuleringen die van elke (beleggings)verzekering op twee hoofden.
Meestal zijn het echtparen die dergelijke constructie aangaan ten voordele van hun kinderen.
Door af te sluiten op twee hoofden kan indien nodig de langstlevende echtgenoot nog steeds het geld opnemen als daar nood voor bestaat.
Deze constructie was niet zo gangbaar in België, wel in Luxemburg maar is ook perfect legaal in België.
Wordt zelfs erkend door de Vlaamse belastingtollenaars.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lucas123
Berichten: 483

#10 , 30 mei 2019 05:32

Er is volgens de info die ik ontving volgend voordeel: u moet NU geen erfenisbelasting betalen, omdat het contract gewoon enkel en alleen op uw naam komt. Als u NIET als verzekeringsnemer stond vermeld, moest u zowiezo NU al erfenisrechten betalen als u begunstigde was. Stel u hebt het geld niet nodig: dan moet enkel uw broer BIJ UW overlijden erfenisrechten betalen (dus de staat passeert maar 1 keer). Let wel: ik heb begrepen dat u bij een vroegtijdige afkoop voor uw overlijden wel erfenisrechten zal moeten betalen/u die afkoop spontaan moet aanmelden bij de overheid/aanvulling erfenisaangifte vader. Maar om het samen te vatten: u kunt NU inderdaad wel aan het geld komen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 30 mei 2019 12:06

Dat is wat ik reeds heb uitgelegd!!!

"Als u NIET als verzekeringsnemer stond vermeld, moest u zowiezo NU al erfenisrechten betalen als u begunstigde was. "

Dan zou TS samen met broer begunstigde zijn geweest en zou het contract dus maar op één hoofd zijn geweest. Met als gevolg onmiddellijke uitvoering ervan bij overlijden van de enige verzekerde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jun 2019 23:44

[imgAfbeelding][/img]

Sorry voor het geklad, maar ik ben op de vingers getikt dat ik persoonlijke gegevens onzichtbaar moet maken. (wat begrijpelijk is) Ik begin toch te twijfelen aan een goede afloop van deze zaak bij het bekijken van deze gegevens. Via Luxemburg krijg ik geen enkele reactie te pakken, want zij mogen enkel inlichtingen geven aan de verzekeringsmakelaar. Echter, de persoon wie dit contract heeft opgesteld is overleden, en dit dossier is dus overgenomen door een andere maatschappij. Geen 100% dossierkennis dus. Ik heb hun wel de bevindingen van hier laten geworden, maar zij konden hier geen antwoord op geven. (ik ben geen klant van hun, ken hen zelfs niet, dus qua vertrouwenspersoon heb ik hier ook niks aan.)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 02 jun 2019 01:15

Dit is nochtans een standaard contract op twee hoofden met al de eigenschappen die ik reeds heb vermeld!
Het is onzin dat de verzekeraar enkel via een makelaar inlichtingen mag geven.
Dat klopt NIET met de LUXEMBURGSE wetgeving die van toepassing is (en betere waarborgen biedt dan de Belgische wetgeving!).
U bent wel klant van die LUX firma, uw contact is er het bewijs van!!!
Neem dus contact op met de Luxemburgse verzekeraar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rietepetiet
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2019 02:19

Dit is het antwoord dat ik van Luxemburg kreeg Asperger
Beste ,

Finamore mag geen informatie doorgeven per mail naar klanten toe, alleen met de makelaar van het dossier.

Vandaar hebben wij alle informatie wat betreft uw onderstaande mail doorgestuurd naar uw tussenpersoon, uw makelaar leest ons ook in CC, zij zullen niet nalaten deze informatie u door te sturen.

Hartelijk dank voor uw begrip.
En dit hebben ze naar de verzekeringsmakelaar gestuurd
Beste,

Kan u op onderstaande mail van uw klant een gepast gevolg geven, Finamore mag alleen antwoorden naar de makelaar toe?

Zie in bijlage het initiele voorstel, het opgemaakte contract en het overlijdingsakte die wij op 04/07/2018 van u mochten ontvangen, deze werd naar de maatschappij doorgestuurd destijds.

Aangezien het contract werd uitgegeven op naam van twee verzekeringsnemers, loopt het contract bij overlijden van de eerste verzekeringsnemer gewoon door op naam van de overlevende verzekerinsgnsemer.

Dit staat duidelijk op het contract vermeld : Afkoop van het contract : bij laatste overlijden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 02 jun 2019 11:51

Als mede-verzekeringsnemer bent u eigenaar van de helft van het ingebrachte geld. U leeft nog:
bijgevolg kunt u uw deel van het ingebrachte geld op ieder ogenblik, tegen dagwaarde van de belegging, terug opvragen.

Ze liegen niet als ze schrijven dat er volgens het contact uitbetaling is na het tweede overlijden.
Maar...dat is enkel indien u het contract laat doorlopen, hetgeen u niet wenst!
Uiteraard hebben ze dat niet graag en vandaar...

U moet toch begrijpen dat het zinloos zou zijn om eerst aan het geld te kunnen komen na een tweede overlijden zonder mogelijkheid het contract eerder te stoppen: in dat geval zou het toch volstaan om slechts te verzekeren op één hoofd...

Ik raad u aan een fiscaal advocaat te raadplegen (liefst kantoor met associatie in Luxemburg). Die lost dit wel op voor u.

ps: ik apprecieer het dat vraagstellers bij stellen vraag ineens alle info geven en niet bij mondjesmaat
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”