Erfenis verdeelde grond

benjivds
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkoops Contract en erfenis

#1 , 28 mei 2019 19:20

Goeiedag ik ben hier om advies te vragen.

De volgende situatie doet zich voor ik heb mijn ouders mijn apartament geschonken want ik kon de hypotheek niet meer betalen,
schenking alleen de muren. Nu wil ik de inboedel verkopen maar de zaken zijn wat moeilijker want ik wil de frigo verkopen en
mijn broer zecht dat dat niet kan want de keuken is vast.

Ander situatie ik weet niet of hij het huis gekocht heeft of het een schenking was,
mijn moeder is onlangs overleden en ik weet niet op welk moment het huis is verkocht/ geschonken is geweest.
De gelden die ze aan het aangeven zijn blijkt dat er geen huis verkocht is geweest.

Ik kan hier niet bijzijn want de laatste jaren ben ik in het buitenland geweest omdat ik getrouwd ben met een buitenlandse.

1) hoe kom ik de datum van de akte te weten om dewe op te kunnen zoeken
2) hoeveel zou het me kosten om iemand te vragen om dit op te zoeken de apartement is in Meise.
3) Als het blijkt dat het "verkocht" is geweest binnen de 3 jaar kan ik als erfgenamen dan een uitleg vragen waar dat geld is.
4)Welk advies kunnen jullie me geven?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 28 mei 2019 20:02

Beste

uw vraag is zeer onduidelijk.

U heeft uw appartement geschonken omdat u de hypotheek niet meer kon betalen? Je kan geen appartement schenken bezwaard met hypotheek zonder dat de schuldeiser akkoord is...

Als de frigo ingebouwd is, wordt die onroerend door bestemming. als dat een losstaande frigo is niet...

Ik vermoed dat uw broer als mede erfgenaam van die woning optreedt na het overlijden van uw moeder. Maar dan bent u ook opnieuw mede eigenaar ingevolge erfenis.

U kan een notaris naar keuze belasten met uw opdracht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

benjivds
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2019 07:33

Bedankt voor de reactie:

1) het apartement had geen hypotheek de hypotheek werd op het huis van mijn ouders genomen
2) in de schenkng van het goed beschrijfd het enkel het goed en spreekt het niet van een ingebouwde keuken
ik had opgedragen aan de notaris dat zo te beschrijven want al die zaken had ik met mijn eigen geld betaalt en niet met de hypotheek bovendien was al de helft van de hypotheek betaalt.

3) ik wil weten of het goed geschonken werd of efectief verkocht werd en de datum dit om te zien of ze de belastingsaangifte juist doen
4) er is ook een oud wagentje in het spel maar ze zeggen dat het geen waarde heeft in hun verklaring,
ik had verstaan dat de wagens altijd een restwaarde hebben of waarde als stuk maar ja wat weet ik daar nu van blijkt dat ze hun spel goed gespeeld hebben.

Reclame

benjivds
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2019 08:48

Goeiedag,

wanneer de erfenis bestaat onder langstlevende ouder en twee kinderen dan krijgt het kind 1/8 van een grond.
Kan deze de andere verplichten de grond te verkopen als hij de grond niet kan gebruiken ik wil zeggen de twee andere partijen
zeggen dat zijn stuk een plaatsje achteraan de grond is waardoor hij dit niet kan verhuren want ze laten hem niet door en
hij wilt natuurlijk geen belastingen betalen over iets waar hij geen inkomsten of nut van heeft.

Ter verduidelijk de grond is niet het ouderlijk huis want dat is op een andere plaats.

Groetjes

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2019 09:02

je kan niet verplicht worden in onverdeeldheid te blijven. De verkoop van de grond kan afgedwongen worden via de rechtbank.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 29 mei 2019 19:31

Als uw ouders veel bezittingen hebben (of bewijsbaar weggeschonken hebben) dan stel je best uw eigen notaris aan om uw belangen te verdedigen. Hij kan ook schenkingsaktes opvragen om na te kijken of het voorbehouden deel niet overschreden is (de helft). De kost hiervoor is een relatief klein percentage van de erfenis.

Zoals al geschreven behoort een ingebouwde keuken tot het goed. Zo ook ingemaakte kasten etc.

Je hebt blijkbaar het appartement aan uw ouders geschonken zonder vordering van het (kapitaal)deel van wat je al terugbetaalde. Da s genereus gegeven maar gegeven is gegeven.

Als uw vader nog leeft erf je in t beste geval 1/4e in blote eigendom. Je kan de uitbetaling vragen van blote eigendom behalve de gezinswoning en de huisraad. In t slechtste geval (langst leeft al heeft) erf je nog niets.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 29 mei 2019 20:50

Verkopen? Onverdeeldheid?
langstlevende ouder en twee kinderen dan krijgt het kind 1/8 van een grond.
Hierdoor vermoed ik dat de langstlevende ouder van zichzelf 1/2 in volle eigendom heeft en 1/4 uit de erfenis.Is die 1/4 naakte eigendom of volle? Indien naakte eigendom : wie heeft het vruchtgebruik? Hoe zit het met de kindsdelen? Naakte of volle eigendom? Is er dus wel onverdeeldheid? We beschikken niet over voldoende gegevens, vrees ik.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

benjivds
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2019 09:46

Bedankt voor de reactie de grond is niet het ouderlijkhuis de grond wordt verdeeld in volle eigendom.

benjivds
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2019 09:49

Bedankt wat is een relatief klein percentage van de erfenis en kan dit dan ook van de belastingen worden afgetrokken want het zijn kosten waarvan ik geen inkomsten heb op de erfenis.

Groetjes

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 30 mei 2019 12:14

Over welke kosten hebt u het?
Heel de vraagstelling komt me bevreemdend over.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 30 mei 2019 12:16

Raar. Er moet dus een testament zijn in die zin want anders is dat onmogelijk...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 30 mei 2019 17:56

als uw ouders nu komen te overlijden, zal je nog eens erfenisrechten betalen. op iets waar je zelf al rechten hebt op betaald + schenkingsrecht . De Belgische fiscus zal u driedubbel dankbaar zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 30 mei 2019 18:09

als uw ouders nu komen te overlijden, zal je nog eens erfenisrechten betalen. op iets waar je zelf al rechten hebt op betaald + schenkingsrecht . De Belgische fiscus zal u driedubbel dankbaar zijn.
De tollenaars zijn het gouden belastingkalf al aan het aanbidden!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”