Verkoop huis uit erfenis

wann3s
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis uit erfenis

#1 , 22 mei 2019 14:18

Hallo,

Mijn broer en ik hebben het huis van onze vader geërfd.
Mijn vader is in augustus 2018 overleden, de uiteindelijke betaling van de erfbelasting is in januari 2019 gebeurd.
Wij gaan de woning verkopen, maar de verkoopprijs is hoger dan de waarde die wij aangegeven hebben voor de erfbelasting.

Na 2 jaar vervalt deze regel en kunnen we het huis verkopen zonder ons zorgen te maken over extra erfbelasting.
https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... srechten-2(zie helemaal onderaan)
Mijn vraag; Vervalt extra erfbelasting 2 jaar na het overlijden of 2 jaar nadat de erfbelasting betaald is?

Alvast bedankt,
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 mei 2019 14:23

Het is de dag van het overlijden. Op dat ogenblik is er eigendomsovergang.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 mei 2019 18:44

Deze termijn van 2 jaar start op de dag dat de aangifte moet gedaan zijn , di. 4 maanden na het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 mei 2019 19:05

Deze termijn van 2 jaar start op de dag dat de aangifte moet gedaan zijn , di. 4 maanden na het overlijden.
??? Ik dacht datum van overlijden:

https://belastingen.vlaanderen.be/toler ... erend-goed
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#5 , 23 mei 2019 07:05

Destijds zelf er een waarde op gekleefd, of een schatting laten doen door een landmeter?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”