Zes maand na overlijden is alles nog geblokkeerd.

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Zes maand na overlijden is alles nog geblokkeerd.

#1 , 22 mei 2019 12:31

Hallo. Hier ben ik weer.

Het is vandaag precies zes maanden geleden dat mijn Patrick is overleden. We hebben drie minderjarige kinderen en we waren getrouwd onder het wettelijk stelsel. Het geld van onze bankrekeningen werd overgebracht naar de derdenrekening van de notaris, maar hij weigert om over te gaan tot de verdeling. Het gaat om een bedrag van zes cijfers. Hij wacht op de successierechten. Ik word daar hoorndol van. Vandaag nog contact gehad.
Twee vragen:
1. Wanneer komen die successierechten?
2. Is het wettelijk wat de notaris doet en indien niet, wat kan ik ondernemen?

Vriendelijke groeten
Lila B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 mei 2019 12:36

Wegens de drie minderjarige kinderen zal er een tussenkomst zijn van de vrederechter waardoor e.e.a. wat vertraagd wordt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2019 12:51

Volgens mij moet de notaris toch geld vrij maken om de gemaakt kosten te betalen en in het mogelijk onderhoud te voorzien.

Reclame

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#4 , 22 mei 2019 18:09

Hallo. De vrederechter heeft al maanden geleden de beschikking doorgegeven. De notaris mocht overgaan tot verdeling. Hij wil echter niet. Hij wacht op de successierechten. Is dat correct?
Ondertussen staat het geld wel op zijn rekening.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 mei 2019 18:28

Hij kan zelf ongeveer berekenen hoeveel successierechten er dienen betaald te worden. Dat hij een provisie achterhoudt, OK. Maar de rest kan hij vrijgeven. Eventuele intresten die hij ondertussen krijgt, moet hij doorbetalen aan U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#6 , 22 mei 2019 21:25

Hij wil echt niet. Er staat een bedrag van 6 cijfers op zijn rekening.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 mei 2019 07:37

Hij is daar niets mee, en kan er niets mee doen, of heeft er enig voordeel mee. Intresten zullen u toekomen. Aanzie het als een manier van sparen .

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#8 , 23 mei 2019 16:53

Pfff...

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 23 mei 2019 17:18

Weet iemand wanneer die successierechten betaald moeten worden?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 mei 2019 19:47

Ik denk binnen de 6 maanden

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#11 , 24 mei 2019 10:26

Ik heb net gebeld naar de Vlaamse Belastingsdienst. Ze hebben het aanslagbiljet verstuurd naar de notaris op 16 april. Dat is dus meer dan een maand geleden!
Ik heb het nu zelf in mijn bezit en ik heb het doorgestuurd naar de notaris met de vraag om het vandaag nog te betalen.

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#12 , 24 mei 2019 11:06

De notaris heeft geantwoord. De successierechten worden vandaag betaald en het geld wordt vandaag doorgestort op onze rekeningen. Dank je wel allemaal :-)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”