Vragen verwerpen erfenis

TDESMET
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vragen verwerpen erfenis

#1 , 21 mei 2019 11:08

Beste forumleden,

volgende situatie doet zich voor waarbij we veel vragen hebben in het kader van het verwerpen van een erfenis.

- mijn vriendin is enig kind en heeft haar beide ouders verloren
- haar vader is eerst gestorven en ik vind een attest van erfopvolging waarbij de mama vruchtgebruik heeft en zij de blote eigendom
- er zijn geen eigendommen
- er zijn tot onze verrassing heel wat schulden
- de inboedelwaarde is 100% zeker minder waard dan de schulden
- haar grootouders langs mama's kant leven nog (89 jaar ...)
- alle 4 de broers van haar mama zijn nog in leven
- haar grootouders hebben een eigendom en spaarcenten
- wij hebben 2 kindjes van 4 en 1 jaar
- wij zijn wettelijk samenwonend

Volgende vragen dringen zich op:
- heeft ze door dat attest van erfopvolging van de vader reeds de erfenis aanvaard? Zij heeft daar nooit iets van getekend.
We hebben dit via de post ontvangen na acties van haar mama
- onze kindjes moeten ook verwerpen begrijp ik, hoe?
- daarnaast zullen dan ook haar grootouders en hun kinderen moeten verwerpen?
- wat gebeurd er met de erfenis van haar grootouders, is deze automatisch verworpen aangezien mijn vriendin plaatsvervangend is?
Ongeacht deze outcome verwerpen we, we willen geen kopzorgen en we zijn dan blij voor haar nonkels.
Het is vrijwel zeker dat vandaag deze erfenis ruimschoots meer is dan de schuld.
- haar huurbaas vroeg vrijwel onmiddellijk na de dood van haar mama achter het huurgeld. Hij heeft kennis van de schulden.
Maar wij ondernemen momenteel niks om geen stilzwijgende aanvaarding te activeren.
Spijtig voor de huurbaas, maar hij zal het huis waarschijnlijk toch niet meer verhuren, het staat al jaren helemaal niet in orde en is 84 jaar.
- de grootvader wil het grootste deel, eventueel alles, van de begrafenis betalen.
Waar moeten we opletten, beter dat hij dit rechtstreeks betaald zodoende er geen vorm van aanvaarding kan plaatsvinden?
Mijn vriendin is opdrachtgever.

Alvast heel erg bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 mei 2019 12:09

1. er is nog geen aanvaarding
2. gaan verwerpen bij notaris, ook voor kinderen en de ouders van de overledene (daarna zullen verder familieleden ook nog moeten verwerpen!)
3. absoluut niets in bezit nemen!!!
4. zelfs bij verwerping moeten erfgenamen de begrafeniskosten toch nog betalen; kan dus geen kwaad indien de grootouders die rekening vereffenen

Dus: Niets aanraken en bij notaris (eender welke) gaan verwerpen; huisbaas is inderdaad de pineut.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TDESMET
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2019 12:57

Bijkomende vraag:
De mama had 2 katten, wij hebben die ondertussen afgestaan in een zorghoeve ter adoptie.
Dat lijkt mij een daad van toezicht maar misschien ook wel iets van aanvaarding.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 mei 2019 22:10

- mijn vriendin is enig kind en heeft haar beide ouders verloren
- haar vader is eerst gestorven en ik vind een attest van erfopvolging waarbij de mama vruchtgebruik heeft en zij de blote eigendom
Recent, of al lang geleden :?:
- er zijn geen eigendommen
- er zijn tot onze verrassing heel wat schulden
Van wanneer dateren de schulden :?:

Van (gedeeltelijk) voor of allemaal na overlijden van vader :?:


:arrow:


Vraag (deels voor mezelf) maar die mogelijk ook voor vraagsteller wel interessant is:

Is het betalen van nog openstaande rekeningen van de overledene (nutsvoorzieningen etc ...) uit goodwill zodat dit afgesloten/overgedragen kan worden zonder extra schulden en last te veroorzaken, ook een daad van aanvaarding / toezicht :?:

Wat als die betalingen niet gedaan worden door een (mogelijke) erfgenaam, of pas na verwerping door een erfgenaam :?:

TDESMET
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2019 23:20

Gedeeltelijk voor het overlijden van de vader.
Hij is bijna 5 jaar geleden overleden.
Een perfect zicht op de schulden hebben we nog niet. Het zijn voor zover we weten vooral schulden aan ziekenhuizen en nutsvoorzieningen. Consumentenkrediet denken we niet meer.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 mei 2019 14:54

Gedeeltelijk voor het overlijden van de vader.
Hij is bijna 5 jaar geleden overleden.
Een perfect zicht op de schulden hebben we nog niet.
Na 5 jaar moet die erfenis normaal toch afgewikkeld zijn - en één of andere regeling voor de schulden van toen (voor zijn overlijden) getroffen zijn :?:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”