Lening aan schoonouders - terugvordering bij overlijden tov erfenis?

Jean-Pierre Blocken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Lening aan schoonouders - terugvordering bij overlijden tov erfenis?

#1 , 20 mei 2019 22:31

Mijn schoonouders leven momenteel in een RVT. Hun pensioen volstaat niet zodat het OCMW van hun voormalige woonplaats financieel bijspringt om de rustoordkosten te betalen. Hun woning, die momenteel verhuurd wordt, staat hier borg voor. Het OCMW heeft volmacht op de rekening waarop de huur, pensioen en alle andere inkomsten (invaliditeitsvergoedingen) gestort worden.

Mijn schoonouders hadden twee kinderen: mijn echtgenote en een zoon die overleden is en die één dochter had. In praktijk zijn er dus twee erfgenamen.
De gezondheidstoestand van een van de ouders is kritisch en artsen geven haar slechts enkele maanden te overleven.
Het OCMW financiert een begrafenis die zeer beperkt is: ze omvat enkel het transport en de teraardebestelling. Een begroeting, begrafenismis, doodsbrieven of andere bijkomstigheden worden niet voorzien. Bovendien zitten we vast aan een begrafenisondernemer die in een andere gemeente zijn vestiging heeft. Mijn schoonvader is hierover niet te spreken, maar hij heeft geen enkele mogelijkheid om een alternatief te betalen.

Mijn echtgenote en ik zijn gehuwd met scheiding van goederen zodat ik geen aanspraak maak op de erfenis van mijn schoonouders. Ik ben wel bereid om de begrafenis mee te financieren in de vorm van een onderhandse lening. Maar een terugbetaling zou pas kunnen plaatsvinden als de woning verkocht wordt en het OCMW haar aandeel erop heeft ingevorderd. Dat zou in theorie enkel gebeuren na het overlijden van beide schoonouders. Praktisch zou het er dus op neerkomen dat het bedrag solidair zou terugbetaald worden door de erfgenamen bij het openvallen van de nalatenschap. Ik begrijp dat er een aantal clausules zouden moeten ingebouwd worden; ondermeer quid ingeval mijn echtgenote vroeger zou overlijden dan haar vader,(wat gezien het leeftijdsverschil niet evident is, maar natuurlijk niet uitgesloten), wat ingeval van echtscheiding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 mei 2019 22:37

Nietes!
Zelfs als er geen erfenis is dan zijn de kinderen verplicht de kosten van de begrafenis te dragen.
Lening komt er dus niet aan te pas.
Bij het eerste overlijden valt de erfenis van de overleden persoon open.
Uw echtgenote wordt vanaf dan voor 1/4 blote eigenaar van de woning.

Als u niet wil meebetalen aan de begrafenis dan kan uw echtgenote dat doen.
Wegens scheiding van goederen.
Bezit uw echtgenote niets dan dient u te betalen. Schoonkinderen zijn ook aanspreekbaar als onderhoudsplichtig persoon voor schoonouders!
Dat u niet erft van schoonouders veranderd daar niets aan. Ook zonder scheiding van goederen erft u niets want u bent geen erfgenaam van uw schoonouders.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 mei 2019 18:00

Ik dacht dat de tijd voorbij was dat het OCMW een begrafenis financiert, als de erfgenamen solvabel zijn. Zij kunnen wel een voorschot nemen op de woning, want zij zullen waarschijnlijk al een hypotheek hebben gesteld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 mei 2019 21:22

Het OCMW financiert een begrafenis die zeer beperkt is: ze omvat enkel het transport en de teraardebestelling. Een begroeting, begrafenismis, doodsbrieven of andere bijkomstigheden worden niet voorzien. Bovendien zitten we vast aan een begrafenisondernemer die in een andere gemeente zijn vestiging heeft. Mijn schoonvader is hierover niet te spreken, maar hij heeft geen enkele mogelijkheid om een alternatief te betalen.
Wat let u / uw vrouw / de nicht de begrafenis te regelen en te betalen in de plaats van het OCMW :?:
Dan doet u wat u / uw schoonvader wil ...

(Mogelijkheid tot) Groeten, civiele uitvaartplechtigheid (geen mis, maar dat kost ook geen fortuin) , crematie & uitstrooiing , koffie achteraf (~50 personen) , doodsbrieven, prentjes, bloemen kan voor 4250 à 4750 €
Dat was wat het voor mijn ouders kostte - op hun vraag: deftig maar simpel ...

Als ze een begrafeniskist en zerk willen, kost dat uiteraard meer
(Forfait begrafeniskosten is overigens 6000 € in Vlaanderen ... en meerkost kan u inbrengen als vermindering van de erfenis)


OCMW gaat logischerwijze minimum aan kosten maken.

Jean-Pierre Blocken
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2019 09:30

Allemaal al bedankt voor jullie fijne reactie.
Ik ben bereid om e.e.a. te prefinancieren, maar op voorwaarde dat dit bedrag finaal uit de erfenis gerecupereerd wordt. T.t.z.: indien de schoonvader later overlijdt, dan zal de erfenis verdeeld worden over mijn eega en haar nichtje. Die laatste is nu volgens haar niet in de mogelijkheid om financieel bij te springen.Als ik een zekerheid bekom dat ik finaal het bedrag later kan recupereren heb ik daar geen probleem mee. In het andere geval heb ik mijn bedenkingen: wat indien mijn eega overlijdt voor haar vader, wat bij echtscheiding (wat momenteel in het geheel niet ter sprake is, maar ervaringen in het verleden waren niet zo positief door een gebrek aan ingebouwde zekerheden).
Kan e.e.a. onderhands? Voor een bedrag van ongeveer 4200 € lijkt me notariële tussenkomst een maatje te veel, want ik kan me voorstellen dat zo een akte laten verlijden ook een niet geringe kost met zich mee brengt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 22 mei 2019 12:33

Zoals ik reeds schreef is er onderhoudsplicht jegens de ouders en zelfs jegens de schoonouders.
Daaronder vallen ook de begrafeniskosten.
Uw vrouw moet dus haar deel daarvan betalen. Indien ze dat niet zelf kan dient u die te betalen als schoonzoon. Dat is een wettelijke plicht in de context van steunplicht aan ouders/schoonouders en daar valt er niets meer te verrekenen achteraf.
Het is gewoon een WETTELIJK PLICHT.

Waarom betaalt uw vrouw niet gewoon die begrafeniskosten? Ze heeft wegens het contract scheiding van goederen toch haar eigen financiële middelen? Zij kan toch de helft van de kosten lenen aan haar zus, totdat die haar kan terugbetalen? Zo kunt uzelf uw geldbeugel dicht houden en rustig slapen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 22 mei 2019 18:36

Als u de begrafenis betaalt, heeft u een vordering op de nalatenschap. Dat kan u ooit gewoon opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”