aangifte erfenis/aandeel in de erfenis

PeCl73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

aangifte erfenis/aandeel in de erfenis

#1 , 18 mei 2019 22:07

Mijn moeder is overleden, vader leeft nog. Zelf ben ik enig kind.
Ouders zijn getrouwd met huwelijkscontract "langs leeft erft al". In huwelijkscontract staat: "gehuwd onder het wettelijk stelsel der gemeenschap der goederen waarin ook een verblijfsbeding werd opgenomen, waardoor het ganse gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom toekomt aan de langstlevende der echtgenoten...." In akte van erfopvolging staat: "....aan haar langstlevende echtgenoot-de geheelheid in volle eigendom van het gemeenschappelijk vermogen en -het vruchtgebruik van haar nalatenschap- en aan haar enige dochter - de blote eigendom van haar nalatenschap;"
Wat vul ik in bij aandeel in de erfenis?
Bij vader 1/1 volle eigendom en 1/1 vruchtgebruik?
Bij mij (dochter) 1/ 1 blote eigendom?
Is dit juist?

Mvg,
PC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 19 mei 2019 09:25

Alle roerend en onroerend goed dat in de gemeenschap zat (=gemeenschappelijk vermogen) gaat in volle eigendom naar de vader. De helft heeft hij al; hij zal dus successie betalen op de andere helft.

Enkel wat van uw moeder alleen was (= haar nalatenschap bv een erfenis die zij verkreeg) gaat in vruchtgebruik naar de vader met u als erfgenaam v d blote eigendom.

Als uw moeder dus geen bewijsbare eigen middelen had erf jij pas na het overlijden van uw vader.

PeCl73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2019 18:16

Laat ik dan het veld bij mij (dochter)blanco wat betreft aandeel in de erfenis,indien moeder geen eigen vermogen?
En ik vermeld niets van " blote eigendom"?

Mvg

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”