Aangifte nav overlijden

Boheme8400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aangifte nav overlijden

#1 , 15 mei 2019 22:23

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het invullen van de fiscale aangifte nav het overlijden van mijn vader in maart. Ik heb een tijd terug al een topic gepost met veel vragen. Enkel met deze 2 vragen blijf ik nog zitten, iemand die kan bevestigen of bijsturen?

Mijn vader had een KBC Life Pension Plan. Als ik kijk bij de uitleg via kbc staat daar dat het een tak-21 levensverzekering is. Maar elders zie ik ook staan Fiscaal stelsel: pensioensparen.
Waar vul ik dit dan in? Bij Levensverzekering? Of bij Eigen Vermogen Actief?

Zowel mijn vader als mijn moeder hadden een Dela uitvaartverzekering, dit valt ook onder Tak 21 levensverzekering. Bij naam verzekeringnemer en naam verzekerde schrijf ik mijn vaders naam.
Ik geef aan dat er een uitkering is nav het overlijden en bij de begunstigde noteer ik m’n moeders naam? Correct?
Welk bedrag geef ik daar op? Het bedrag dat de polis waard was of het restbedrag? Want de volledige uitvaart van m’n vader is met de polis betaald, m’n moeder heeft wel het overschot op haar rekening gekregen.

Verder had ik nog 1 vraag, niet met deze aangifte gerelateerd. Mijn moeder kreeg deze week een brief van een notaris. Een tante van mijn vader is recent overleden en heeft hem en zijn zus iets nagelaten. Ze heeft het kantoor opgebeld om te verwittigen dat m’n vader recent overleden is. Kan mijn moeder dan aanspraak maken hierop?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding