Informatie erfenisverwerping

Erin__
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Informatie erfenisverwerping

#1 , 10 mei 2019 18:54

Ik heb onlangs vernomen dat een tante van mij overleden is in januari, maar haar overlijden werd pas ontdekt begin februari. Zelf heb ik echter geen tot heel beperkt contact met deze gehele familie. Er zouden heel wat schulden zijn. Haar kinderen en kleinkinderen hebben gisteren de erfenis verworpen hebben. Een andere tante heeft mij gecontacteerd dat ik volgende week met haar mee kan gaan om de erfenis te verwerpen, daar haar broer (mijn vader) overleden is. Hiervoor dien ik op voorhand mijn rijksregisternummer, geboortedatum en woonplaats door te geven voor de notaris.
Ik heb echter geen ervaring tot op heden met dergelijke juridische situaties.
Ik vraag me af of het beste idee is om met mijn tante mee te gaan of dat ik best zelf naar een notaris kan gaan om de (schulden)erfenis van mijn tante te verwerpen?
Zijn er bijkomende zaken waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 mei 2019 19:34

Het s eender bij welke notaris je gaat verwerpen.
Doe wat het gemakkelijkste is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 10 mei 2019 19:43

Dacht samen is er maar één maal kosten?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 mei 2019 20:19

Vroeger was dat zo bij verwerping op de griffie.
Of dat ook zo is bij de gemandateerde automatische registreermachines weet ik niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 mei 2019 23:56

Er zouden heel wat schulden zijn. Haar kinderen en kleinkinderen hebben gisteren de erfenis verworpen hebben. Een andere tante heeft mij gecontacteerd dat ik volgende week met haar mee kan gaan om de erfenis te verwerpen

Ik vraag me af of het beste idee is om met mijn tante mee te gaan of dat ik best zelf naar een notaris kan gaan om de (schulden)erfenis van mijn tante te verwerpen?
U moet in elk geval de erfenis verwerpen.
Of aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving, maar als de directe erfgenamen (die haar financiële toestand beter kennen) de erfenis al verworpen hebben, zal dat voor u waarschijnlijk ook het beste zijn.

Kan in principe bij elke notaris.
Daar zijn kosten bij, maar u erft dan in elk geval al niet de schulden ...
Zijn er bijkomende zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Als u broers of zussen heeft: verwittig hen ook :!:
Als u kinderen heeft, moet u ook in hun naam verwerpen (of ze moeten dat zelf doen indien meerderjarig).

Haal niets uit de erfenis / inboedel

Komt er op neer dat elke wettelijke erfgenaam, de erfenis zal moeten verwerpen ...
Kan ver gaan ...

https://www.wikifin.be/nl/levensmomente ... erfgenamen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”