Vruchtgebruik vs familiale problemen

Rasjna
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik vs familiale problemen

#1 , 10 mei 2019 12:42

Hallo allemaal,
Ik heb jaren geleden van mijn grootouders een bouwgrond geschonken gekregen waarop mijn vader het vruchtgebruik heeft.
Deze bouwgrond is niet bebouwd, ik heb dit altijd als weide gebruikt voor mijn paarden, er staan wel stallen op voor opslag van hooi, stro en materiaal en stallen voor de paarden.

Begin dit jaar ben ik in conflict gekomen met mijn ouders waardoor ik geen contact meer met hun heb. Echter staan nog verschillende van mijn spullen (trailer, hooi e.d.) nog in de stal en dat zou ik graag gaan ophalen. Op de gemeente hebben mij aangeraden een minnelijke schikking aan te vragen maar mijn ouders zijn nu 2 maanden in Spanje. Ik ben al eens gaan kijken aan de stal maar mijn vader heeft elk spleetje dicht getimmerd en alles afgesloten. Ik kan er dus niet zomaar in. Toch zou ik graag die spullen asap gaan halen.

Mijn bouwgrond is gelegen tussen mijn grootouders en mijn ouders.

Wat raden jullie me aan? Gewoon de spullen gaan halen, ik ben tenslotte eigenaar van de grond en de spullen en heb zijn toestemming niet nodig? Of kan hij me nadien aanklagen voor diefstal?

Groetjes, J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tdma
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2019 11:44

Je hebt zelf het vruchtgebruik niet dus strikt genomen heb je geen genotsrechten op die grond.

Je kan een kort geding procedure proberen als je van mening bent dat je ouders je met kwaad opzet toegang tot je spullen ontzeggen.

Het zou dan wel goed zijn als je geschreven zaken had waar je ouders zeggen dat je (gratis) de grond mag gebruiken om die dingen te stokkeren.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”