Erven

Griet1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erven

#1 , 10 mei 2019 08:40

Mijn vader is 2 weken geleden overleden, mijn moeder al 12 jaar geleden.
We zijn met 5 kinderen.
15 jaar geleden waren mijn zus en ik van plan om het ouderlijk huis te kopen. Voorste gedeelte voor mij, achterste gedeelte voor mijn zus. We zijn al beginnen verbouwen zonder dat we het aangekocht hadden. Mijn zus heeft een groot plat dak laten leggen en nog wat verbouwingen zonder vergunningen aan te vragen. Het sleepte heel erg lang aan bij de gemeente om ons plannen te laten goedkeuren. Er ontstond ondertussen al ruzie tussen mijn zus en mezelf waardoor mijn zus het uiteindelijk voor bekeken hield. Ze kocht ergens anders een huis. Dus wij gingen dan proberen om het helemaal te kopen. En dan de kosten van dat dak etc die zij gemaakt had terug te betalen. Maar kort daarna kregen we een brief in de bus dat er een bouwovertreding was gebeurt op dat huis, nl het dak. We zijn gestart met regularisatie, gemeente stelde hoge eisen over hoe het pand er ook moest uitzien (was gelegen in dorpskern naast de kerk). Maar dat was financieel niet haalbaar voor ons om zo een project uit te voeren. We hebben dan tegen mijn ouders gezegd dat we het huis dan toch niet zouden kopen. Mijn ouders hebben het huis verkocht en alle kinderen hebben 25000 euro gekregen. Ik heb mijn verbouwkosten niet terug betaald gekregen (schommelde ook rond 25000 euro) en mijn zus ook niet. Nu dat mijn ouders overleden zijn wilt mijn zus nog 25000 euro extra krijgen van de erfenis ter recuperatie van gemaakte verbouwkosten. Kan ze dat van mijn deel van de erfenis eisen, wetende dat ik nooit eigenaar ben geweest van het huis. Of kan ze het verkrijgen van de te verdelen erfenis van alle kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 10 mei 2019 12:29

Jullie beiden hebben in eigen beslissing verbouwwerken uitgevoerd en zijn er daarna mee gestopt. Uw zus is toen al serieus in de fout gegaan door onvergund te verbouwen zodat ws de splitsing naar 2 wooneenheden ook nog niet ok was. Ook jij verbouwde uw deel al ws zonder dat de opsplitsing ok was. Mogelijks leidde de verbouwingen zelfs tot een minwaarde doch een eventuele meerwaarde had ten tijde van de verkoop moeten geregeld worden.

Dus neen. Zonder testament wordt de erfenis gewoon in 5 gedeeld. De notaris zal dit bevestigen (als je hem de successie laat afhandelen)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 mei 2019 12:33

Nu dat mijn ouders overleden zijn wilt mijn zus nog 25000 euro extra krijgen van de erfenis ter recuperatie van gemaakte verbouwkosten. Kan ze dat van mijn deel van de erfenis eisen, wetende dat ik nooit eigenaar ben geweest van het huis. Of kan ze het verkrijgen van de te verdelen erfenis van alle kinderen?
Uw zus heeft helemaal niets extra te eisen.
U ook niet ...

Het zijn precies de verbouwingen die zij zonder vergunning liet uitvoeren (plat dak etc) die er toe geleid hebben dat :
- ook uw plannen in het water vielen
- er een bouwovertreding gebeurd is
- er een regularisatie-procedure moest gestart worden
- er zeer veel kans is dat het huis uiteindelijk aan aanzienlijk lagere prijs verkocht is net wegens die bouwovertreding, en iedereen dus minder te erven heeft

Uw ouders hebben dat slim aangepakt door geen van u beiden hun voorbarige onvergunde verbouwingen "extra" terug te betalen ...

Jullie hadden nooit mogen beginnen verbouwen zonder vergunning (of eigendom).

Reclame

Griet1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2019 07:21

Idd zo denk ik er ook over! We zij dom geweest en een risico gepakt en verloren. Het huis is idd voor heel weinig gekocht, aan bouwgrondprijs.
Merci voor jouw reactie

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”