Erfenis

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 09 mei 2019 13:22

Dag,
Mijn moeder wil me haar huis (niet het vruchtgebruik) schenken (om minder successie te moeten betalen), maar mijn man wil dat het bij het overlijden van mij en mijn moeder overgaat naar hem. Wat veronderstel ik, wettelijk kan geregeld, maar wat gebeurt er als zowel ik als mijn moeder binnen 3 jaar komen te sterven? Blijft dan alles gelden of vervalt dan alles en gaat het over op mijn kinderen?
Bedankt,
Suzannev.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2019 13:45

1. Uw man heeft niets te willen.
2. Het is een onterving van uw kinderen, wil u dat wel?
3. De enige die hier voordeel bij heeft is de tollenaar van de fiscus: er zal tweemaal erfrecht betaald moeten worden, eerst bij uw overlijden, daarna bij overlijden van uw man.
4. Als de woning niet wordt geschonken gaat ze na overlijden moeder sowieso naar u alleen aangezien uw man geen erfgenaam is van zijn schoonmoeder.

conclusie: uw man benadeelt uw kinderen (die mogelijk ook zijn eigen kinderen zijn) en dumpt op vermijdbare wijze geld in het zwart gat van de openbare financIên
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2019 15:32

Bedankt Asperger,
Maar kan dat niet geregeld worden via de notaris dat mijn man alles erft (langst levende) en wat gebeurt er als mijn moeder en ik binnen de 3 jaar komen te overlijden?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 mei 2019 17:35

Het zou de slechtste keuze zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 mei 2019 18:47

Mijn moeder wil me haar huis (niet het vruchtgebruik) schenken (om minder successie te moeten betalen)
Slim.

U moet langs de notaris voor schenking onroerend goed, de schenking moet worden geregistreerd, en u moet daarop schenkbelasting betalen.
Die schenkbelasting is bevrijdend: als uw moeder overlijdt na de registratie, betaalt u hierop geen erfbelasting meer.

Als u ook overlijdt, betalen uw erfgenamen (kinderen, eventueel man) vervolgens weer op de schenking die u kreeg ...

maar mijn man wil dat het bij het overlijden van mij en mijn moeder overgaat naar hem.
Waarom zou hij dat willen ?
Lijkt mij een nogal bizarre wens ...

Hoe zijn jullie getrouwd, want huwelijkscontract (of wettelijke regeling) bepaalt ook mee het erven ...
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... de-erfenis


Om te beginnen gaat dat niet, want uw kinderen zijn reservataire erfgenamen.
(Minstens) De helft is voor hen.
Zijn dat kinderen die u met uw man heeft ?

Bovendien is zo'n langst-leeft-erft-al, fiscaal een domme regeling als u kinderen heeft.
De erfgenamen betalen 2 keer , en 2 keer ook meer, op hetzelfde bezit.

Beetje gek om dat te doen na schenking om erfbelasting te verminderen :!:
Als u getrouwd bent met zo'n regeling en kinderen heeft, laat u die zelfs best aanpassen.
Lijkt misschien romantisch, maar fiscaal zet u uw erfgenamen in 't zak. En 2 keer ...


Uw moeder zou ook ineens aan uw kinderen kunnen schenken.
Dat betekent dat er aan lagere tarieven geschonken kan worden:
eerste schijf is tot 150.000€ aan 3%, per ontvanger
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

Als huis bvb 300.000 waard is, betalen 2 kinderen er elk 3% op 150.000 = 2x 4500€ = 9000€
U alleen betaalt 4500 + 9000 (9% op 100.000) + 9000 (18% op 50.000) = 22500€
En uw kinderen (en eventueel partner) nadien nog eens die 3% als ze van u erven ...

Als huis meer waard is, loopt het voordeel nog hoger op.
(en kan u beter 3 kinderen hebben :wink: )

U slaat zo dus een belastingsstap (schenking door u, of erven na uw overlijden) over = winst !
En minder onkosten.

Nadeel:
Tot uw kinderen meerderjarig zijn, oefenen u en uw man het beheer uit.
Dat kan problemen geven bij een scheiding , en dan helemaal als de ouder aan schenkende kant (u) overlijdt.
De ex-partner beheert dan de schenking van uw moeder (hoewel uw kinderen ze bezitten).

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 09 mei 2019 20:19

Schenking aan de kleinkinderen is idd een prima idee.
Als moeder aan u schenkt, en zelfs al heeft u een langst leeft, al heeft - formule met uw man, zal hij die woning niet erven. Want die woning zit niet in de gemeenschap, en zal naar de kinderen gaan.
Hij kan wel het vruchtgebruik krijgen. ( Tenzij een huwelijksstelsel algemene gemeenschap : wat zelden voorkomt). Dergelijke formule gaat enkel over de gemeenschappelijke goederen.

Nog dit : als moeder haar huis weggeeft, is dat een vrijwillige verwarming. Dat betekent dat, indien vb. kosten rusthuis niet meer kunnen betaald worden, het OCMW niet zal tussenkomen. De begunstigden van de schenking moeten die kosten dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”