Partijdige notaris?

elke0602
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Partijdige notaris?

#1 , 09 mei 2019 13:09

(Als dit niet in het correcte topic staat, alvast mijn excuses)

Ik zal proberen het ganse verhaal zo beknopt mogelijk te maken zonder belangrijke details te vergeten.

Januari 2018 stierf mijn grootvader. De gehele erfenis zal verdeeld worden onder mijn tante (4/6de), mijn zus (1/6de) en ik (1/6de) (onze moeder overleed 9 jaar geleden, grootmoeder 4 jaar geleden).
Levensverzekeringen en andere effecten en obligaties werden uitbetaald eind van de zomer.
Het enige wat nog overblijft om te verdelen is het huis, de inboedel, de wagen, en wat er nog overblijft op de zicht- en spaarrekeningen.

De band met mijn grootvader was sinds de dood van mijn moeder erg verbitterd en ik had hem de laatste 5 jaar niet meer gezien. Ik wil gans het gedoe zo snel mogelijk achter de rug hebben, mijn zus ook, dus de inboedel interesseert ons niet. Buiten een paar dingen die van ons moeder waren mag mijn tante alles hebben. Het enige waar ik mijn been voor stijf houd is de wagen.
Mijn tante en zus kunnen beiden door een fysieke handicap niet autorijden, toch wou mijn tante dat de auto werd verkocht aan een garagist (hoogstwaarschijnlijk zodat een nichtje hem dan kon kopen). Na lang heen en weer gemail met de notaris heeft mijn tante dan toch de wagen losgelaten en zijn we tot een compromis gekomen. Dit was in november.

Vermits ik een wagen nodig heb vroeg ik aan de notaris wanneer ik de wagen mag gaan ophalen. Tijdens een telefoontje vertelde zij me dat alle partijen moeten tekenen om de wagen vrij te geven. Voor mij en mijn zus geen probleem.

Intussen zijn we 6 maanden verder en ik heb al ettelijke mails gestuurd waarin ik vraag wanneer ik de wagen mag ophalen (deze staat al meer dan 1 jaar stil, als er geen schade is dan is het een wonder). De notaris antwoord ofwel niet ofwel met heel veel rond de pot gedraai met uiteindelijk een mail dat beide partijen moeten tekenen. Terug bij af dus. Telkens opnieuw zeg ik dat het geen probleem is, dat we gerust tot op kantoor komen om te tekenen, waarna het terug enkele weken stilvalt.

Ik weet niet wie hier de boel tegenwerkt, de notaris of mijn tante. Wij zijn intussen ALLE vertrouwen in de notaris verloren omdat ik telkens opnieuw vroeg dat als mijn tante maar de wagen wil afstaan als al de rest ook verdeeld wordt, dat het dan geen probleem is zolang we maar IETS weten. En toch kregen we daar zelfs geen antwoord op. We hebben geen idee welke stappen we kunnen ondernemen om de boel los te werken.

Verder is het ook enorm bizar dat we sinds het huis van mijn grootvader te koop staat (midden december) 1 bod hebben gehad dat een hoop onder de vraagprijs was en sindsdien niks meer.

Mocht iemand ons meer uitleg kunnen geven zouden we dit erg op prijs stellen!
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 mei 2019 17:36

Waarom laten jullie dat huis niet openbaar verkopen? Hebben jij en je zus een eigen notaris? Indien nog niet, zorg daar dan voor. Die kan u beter informeren dat iemand die meer aanleunt bij uw tante.

elke0602
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2019 17:56

Ik en mijn zus hadden eerst een aparte notaris (die ik en mijn zus vertegenwoordigde) maar de communicatie met die notaris verliep eens zo stroef. Antwoorden op vragen kregen we ook pas na weken. We zijn bij dezelfde notaris gegaan in de hoop dat het zou verbeteren maar tevergeefs.
Het huis staat te koop op de site van de notaris en op Immoweb. Dat is wat ons werd aangeraden.
Hetgeen mijn haar het meest doet rechtstaan is het niet beantwoorden van mails en telefoontjes. Het is al zo erg dat ik begin te vermoeden dat de auto al weg is...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 09 mei 2019 23:24

Uw tante (die recht heeft op 4/6e van de waarde van de wagen) moet tekenen voor vrijgave. Zonder dat kan de notaris niets doen. Is de waarde van de inboedel voldoende hoog om die 4/6e te compenseren of is daar nog discussie over? Als tante niet wil tekenen zal je de wagen moeten laten verkopen. Dit dan liefst in onderling akkoord want de juridische procedure hiervoor zal (veel) meer kosten dan de waarde van de wagen.

elke0602
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 10:46

Wij hebben ook recht op een deel van de verkoop van het huis. Zoals de notaris het mij uitlegde werd de prijs van de wagen van dat bedrag afgetrokken. Daar was iedereen akkoord mee.

Het probleem hier in deze zaak is dat de notaris ons geen rechtstreeks of zelfs géén antwoord geeft. Ik heb al verschillende keren gevraagd of mijn tante niet wil tekenen en of het daarom zo lang duurt maar daar krijgen we gewoon geen reactie op.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”