Onterven

Geerts Etienne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onterven

#1 , 08 mei 2019 15:24

Me, Mr,
Monenteel ben ik 70 jaar (17-02-1949) en de oudste van 6. Mijn vader is gestorven toen ik 14 was. Vanaf die tijd ben ik zeer onheus behandeld door mijn moeder. Nu verblijft ze in kort verblijf in een rusthuis. Als vertrouwenspersoon heeft ze een kleindochter en een zus ( die gekend is als geldafzetter) aangesteld.
Het huis waar ze voorheen woonde moet nu verkocht worden.
Mijn vraag is nu: kan ik het deel van mijn vader opeisen en mij van haar (mijn moedr) laten ontreffen?
Met vriendelijke groet,
Geerts Etienne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 mei 2019 15:57

Mijn vraag is nu: kan ik het deel van mijn vader opeisen
Ik vermoed dat uw ouders gehuwd waren met een "langst leeft, erft al" formule.
Was vroeger populair - met huidige systeem erfbelasting fiscaal zeer oninteressant.
Klopt dat :?:

Anders zou u uw vadersdeel reeds lang gehad moeten hebben.
Kan dan zijn dat uw moeder het vruchtgebruik heeft, en u de zgn naakte eigendom.
Dat moet u dan op de MyMinFin website kunnen zien als u inlogt ,uw eigendom staat daar opgelijst.

en mij van haar (mijn moedr) laten ontreffen?
Hoe bedoelt u :?:

Dat u niet van haar kan erven :?:
Dat gaat enkel door de erfenis ooit te weigeren, als die situatie zich voordoet.

Dat zij niet van u kan erven :?:
Heeft u kinderen of een partner (huwelijk, samenwonen, .. )
ALs u geen kinderen of partner heeft, erft uw moeder tenzij u een testament opstelt en haar daarin uitsluit (en dan best een andere begunstigde aanduidt).

Geerts Etienne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2019 19:48

1 Het klopt dat ze gehuwd waren onder het systeem "langst leeft, erft al".
2 Wens niets van haar te erven. En zij niet van mij.
3 Ben gehuwd onder het systeem "langst leeft, erft alles" en heb geen kinderen.
4 Bij MinFin staat bekend dat ik medeeigenaar ben van het huis dat verkocht moet worden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 mei 2019 01:21

1 Het klopt dat ze gehuwd waren onder het systeem "langst leeft, erft al".
2 Wens niets van haar te erven.
Dan zal u als het zover is, haar erfenis moeten weigeren. (verloopt via notaris)


Maar bedenk eens op uw gemak of u dat wel zal willen doen:
- naar wie gaat uw deel van de erfenis naartoe als u het niet aanneemt , mogelijk wil u dat ook niet echt ... de geldafzetter (uw woorden)
- een deel vd erfenis zal van het omgezette vruchtgebruik komen (zie verder), en dat zou u gevoelsmatig als een stukje van uw vadersdeel kunnen aanzien
- u moet de erfenis ook niet voor uzelf houden, u doet er nadien immers mee wat u zelf wil:
* weggeven aan goed(e) doel(en) naar keuze
* schenken aan iemand naar keuze
* als u nog belastingen betaalt op uw pensioen, kan u die belastingen sterk verminderen door de erfenis aan te nemen, en jaarlijks te gebruiken voor giften aan erkende goede doelen (45% belastingaftrek, uiteraard niet meer dan je belastingen betaalt): goed doel blij, en u betaalt minder / bijna geen belastingen
* combinaties van bovenstaande

Mogelijkheden genoeg om het niet echt zelf aan te nemen, en het toch ook niet zomaar te laten verdwijnen. :wink:


En zij niet van mij.
3 Ben gehuwd onder het systeem "langst leeft, erft alles" en heb geen kinderen.
Dan moet u daarvoor maatregelen nemen, ingeval uw partner als eerste overlijdt (en u dus van haar erft).

Als u geen testament opgemaakt heeft met het tegendeel, wordt uw moeder (en broers/zussen) vervolgens mee erfgenaam van u ... en erft ze zo mogelijk ook mee wat u voordien erfde.


Jullie kijken dus best ook eens wat er met de erfenis van de langstlevende moet gebeuren.
Iemand verder in de families, goed doel , ...
Zonder kinderen doe je er je zin mee.
Maar je moet het dan wel in een testament zetten, anders wordt de wettelijke weg gevolgd.

4 Bij MinFin staat bekend dat ik medeeigenaar ben van het huis dat verkocht moet worden.
Daar zal u dus uw (vaders) deel van krijgen.

Maar ...
Uw moeder heeft vruchtgebruik op de woning, en zal bij verkoop een deel van de opbrengst van de verkoop krijgen als gederfd vruchtgebruik.
Notaris kan dat narekenen, u bepaalt dan of dat voor u de moeite nog is (ifv haar leeftijd, en geschatte verkoopprijs woning) ... en gedeeld door 6 .

http://www.notarishendrickx.be/juridisc ... chtgebruik
Verkoop van vruchtgebruik op een onroerend goed.
Wanneer een eigendom verkocht wordt, wordt het vruchtgebruik dus omgezet in een bedrag in volle eigendom voor de vruchtgebruiker (zie hierboven); de blote eigenaars ontvangen dan de rest in volle eigendom.




In het kort:

Bespreek met uw partner wat jullie willen dat er gebeurt na jullie overlijden.
Wat je zeker NIET wil (jouw erfenis naar moeder) dat er gebeurt.

Zet dat bondig/schematisch op papier, en ga er mee naar een notaris voor verdere info en opstellen testament.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 mei 2019 20:10

U moet zeker wel uw deel van de verkoop van de woning , nl. uw vaders deel, aanvaarden. Dat is nu al van u. Daar heeft moeder niets mee van doen. Bij verkoop zal u alleszins opgeroepen worden. U moet akkoord gaan en tekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”