uitsluiting testament

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

uitsluiting testament

#1 , 08 mei 2019 10:31

Beste leden,

Onlangs nam een vriendin ons in vertrouwen voor een erfeniskwestie.
Ze is reeds bij een notaris geweest maar zit nog met veel vragen, het is geen makkelijke materie, ook voor ons moeilijk om haar dus te helpen.
Vandaar mijn vraag hier op het forum.
De dame is een weduwe, zonder kinderen en ze heeft een eigen woning en een ‘spaarpotje’.
Haar enige levende zuster wil ze niet in haar testament en haar enige levende broer is dement.
Met de kleinzoon van deze broer en de dochter van een overleden zuster heeft ze een heel nauwe band en ze wil dat na haar dood alles onder hen verdeeld wordt.
Dit testament heeft ze reeds eigenhandig geschreven aan de hand van een tekst die ze van een notaris gekregen heeft.
De kleinzoon is weduwnaar (de ouders van zijn overleden echtgenote leven nog) en hij heeft 2 zusters maar die staan niet in het testament.
De dochter van haar overleden zuster is nooit gehuwd geweest.
Op internet vond ik dat beiden tot de 4e orde in het erfrecht behoren, broers en zussen tot de 2e orde.
Kan haar zuster toch nog haar deel opeisen of kunnen de 2 zusters van de kleinzoon in naam van hun demente vader (ook 2e orde) hetzelfde doen?
Bedankt voor een reactie.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 mei 2019 10:56

Die vrouw heeft geen reservataire erfgenamen, dwz. er is niemand die iets 'moet' erven. Zij kan in haar testament bepalen wie van haar erft, met uitsluiting van alle anderen. Er is niemand die dat kan veranderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 mei 2019 15:35

Die vrouw heeft geen reservataire erfgenamen, dwz. er is niemand die iets 'moet' erven. Zij kan in haar testament bepalen wie van haar erft, met uitsluiting van alle anderen. Er is niemand die dat kan veranderen.
Dus:
Best naar de notaris en testament laten opmaken/nakijken en registreren, dan kan het nadien niet "toevallig" verloren gaan.
Iemand die normaal erfgenaam is, maar die een ontervend testament vindt, kan dit probleemloos doen verdwijnen als het niet geregistreerd is.


Zeker ook dit overwegen:

Tarieven voor geregistreerde schenking bij leven zijn véél interessanter dan erven ...
Aangezien niet in rechte lijn, wordt van dit soort erfenissen vooral de staat gelukkig.

Roerende goederen (geld, aandelen, ...)
Geregistreerde schenking: 7%
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

Onroerende goederen
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... n#Tarieven
Da's 10% (tot 150.000€) en 20% (150.000 tot 250.000€)


Maar erfbelasting gaat snel van 25 (eerste 35.000€) tot 55 % (vanaf 75.000€) ...
EN
Onroerende en roerende goederen worden hier niet opgesplitst voor deze (verre) verwantschap
(in rechte lijn of tussen broers en zussen wél - maar in haar geval dus niet)


Met spaarcentjes en woning samengeteld, zitten de 2 erfgenamen dus snel met zeer hoge erfbelasting :!:


Dat kan verholpen worden met schenking van een deel centjes dat men niet verwacht nodig te hebben, en zelfs van de woning in naakte eigendom (waarbij zij dan zelf het vruchtgebruik houdt, en er kan blijven wonen, of ze zelfs verhuren indien ze ooit naar RVT zou moeten)


Stel dat haar huis 200.000€ waard is, en ze 200.000€ cash/aandelen heeft waarvan ze de helft zou kunnen missen.

Als dat vererfd wordt tussen 2 erfgenamen, elk 200.000, betalen die daar elk
8.750 + 18.000 + 68.750 = 95500€ op :!:


Als ze 100.000€ en haar huis wegschenkt, betalen beide
3.500€ op de centjes
10.000€ op het huis

Om vervolgens op het restant aan cash ( 100.000)
8750 + 6750 = 15500

Samen 29.000€
Nog genoeg, maar minder dan 1/3 van 95.500 € :?: :?: :?:


Als haar huis meer waard is, of ze meer centjes heeft, of beide, wordt het nog interessanter voor de ontvangers ...
Het is uiteraard een grote stap om weg te schenken waarvoor je gewerkt hebt
Maar in haar geval is het alternatief dat een groot deel daarvan bij de staat belandt, ipv bij de personen waar ze het aan zou willen geven ...

Reclame

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#4 , 09 mei 2019 10:01

Heel hartelijk dank voor de informatie!
@inazuma: ze is inderdaad bang om nu al te gaan schenken. Hoeveel moet je voor je eigen onderhoud voorzien? De rusthuizen worden steeds duurder, de zorg,..... eigenlijk alles wordt duurder. Ik geef het haar door maar de beslissing moet ze zelf nemen.
In elk geval ga ik haar zeggen dat ze het testament moet laten registreren (als het nog niet gebeurd is).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 mei 2019 15:44

@inazuma: ze is inderdaad bang om nu al te gaan schenken.
Begrijpelijk.
Dat wringt hé ...
Hoeveel moet je voor je eigen onderhoud voorzien?
Altijd lastig natuurlijk, niemand weet hoe lang men nog gaat leven ...

Maar ze heeft denkelijk toch ook haar pensioen nog :?:
Dan heb je nog maar een aanvulling daarbovenop nodig.



Meeste mensen komen inderdaad niet toe met hun pensioen voor een RVT
Reken op 1800-2000 €/maand voor RVT van OCMW, all in (medicatie, dokter & kapper af en toe , ...)
In privé meer
Tarieven zijn op te zoeken voor RVT in de buurt.
Afhankelijk van haar leeftijd en gezondheid: de wachtlijsten zijn soms lang.
Tijdig inschrijven.
"Het is gelukkig nog niet nodig" als je bovenaan de lijst komt, is gemakkelijker dan een plaats vinden als de nood aan zorg plots hoog wordt.

Voor zorg-op-leeftijd zit je doorgaans aan laagste tarieven, maar ook snel aan maximumfactuur.
Als je in RVT terechtkomt om medische redenen, kan je doorgaans de centen ook niet meer aan veel anders uitgeven ...

Ik geef het haar door maar de beslissing moet ze zelf nemen.
Uiteraard.

Ze kan ook aan de notaris nog wat uitleg vragen.

Woning schenken en zelf vruchtgebruik ervan houden (bewoning, of verhuren mocht ze naar RVT gaan) is zeker iets om te overwegen, en eigenlijk een veilige schenking waarbij er voor haar in praktijk weinig verandert - uiteraard wel vragen aan de begunstigden of ze dat zien zitten.

Spaarpotje wegschenken moet ook niet allemaal ineens hé.
Kan ook in schijven naarmate haar leeftijd vordert en ifv gezondheid.
Begunstigden moeten dan maar een keer vaker naar registratiekantoor lopen - ze mogen er ook iets voor doen :wink:

Maar hoe dan ook is de eindbeslissing voor haar ...

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 09 mei 2019 16:15

Huis blijft zo wie zo 10 jaar een probleem.
In mijn kring grootouders verkopen hun huis ... daarna naar home maar geen bijpassing want geld van huis.
In een ander geval is huis verhuurd en stelt OCMW geen enkel probleem voor bijpassing.
(Wat kort door de bocht)

Ik denk beter snel schenken ) schenkingsrechten betalen en alles via notaris.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 mei 2019 20:23


In een ander geval is huis verhuurd en stelt OCMW geen enkel probleem voor bijpassing.

OK Franciscus, maar dat kan enkel als pensioen plus huur onvoldoende is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”