DNA bloedverwantschap ivm erfenis

bieappels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

DNA bloedverwantschap ivm erfenis

#1 , 30 apr 2019 22:04

De vader van mijn man is overleden. MIjn man en zijn zus zijn officieel geen kinderen van hun vader. Daar hun vader en moeder getrouwd waren met een huwelijkscontract met scheiding van goederen erven zijn broers en zussen nu alles, behalve het vruchtgebruik van het huis. Enkele weken voor de dood van vader is er DNA afgenomen en dit toonde aan dat zij vader en kind zijn. Mijn man is momenteel 57 jaar. Kan dit DNA gebruikt worden om te bewijzen dat hij erfgenaam is? En kan zijn zus dan nog DNA laten afnemen om haar bloedverwantschap aan te tonen?
Dank voor een antwoord.
Gabriëlle Appels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 30 apr 2019 22:11

Dat moet kunnen indien DNA bewijst dat er een band is.
best via notaris en advocaat procedure in gang zetten.

PS er is in BE nu al zo eentje heel gekende zaak.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mei 2019 10:52

Wie is er dan vader van uw man en zijn zus?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

bieappels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2019 15:04

Hallo Ghentian,
om op uw vraag te antwoorden: De moeder van mijn man was vroeger (meer dan 60 jaar geleden) getrouwd met een man die V heette. Zij zijn uit mekaar gegaan (maar nog niet officieel gescheiden toen ze 3 kinderen hadden. De moeder is een nieuwe relatie begonnen met de vader van mijn man. Zij kregen samen 2 kinderen, mijn man en zijn zus, die de naam kregen van de eerste man dus V. Toen mijn man 10 jaar was zijn zijn ouders getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Zijn vader heeft hen nooit erkend. Er is een paar weken voor zijn vader stierf DNA genomen, maar mijn vraag is of dit kan gebruikt worden om erfrecht aan te tonen, aangezien mijn man 57 jaar oud is.

bieappels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2019 15:06

Franciscus,

DNA heeft de band tussen mijn man en zijn vader aangetoond, maar een jaar of 7 geleden kon hij dat niet gebruiken om erfgenaam te worden omdat hij te oud was. Het was verjaard. Wij hopen dat die wetgeving intussen veranderd is en dat is mijn vraag. Mijn man is nu 57.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mei 2019 17:38

Leeft V. nog?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”