collectieve schuldenbemiddeling + erven

karelk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

collectieve schuldenbemiddeling + erven

#1 , 30 apr 2019 19:21

Beste,

Mijn moeder die in collectieve schuldenbemiddeling zat, is overleden. Wij vragen ons af wat er gebeurt met deze schulden, worden deze kwijtgescholden of wordt dit in de erfenis geplaatst? En welke schulden blijven dan over, de werkelijke schulden of wat zij nog moest af betalen in de collectieve?

Alvast bedankt!
Groeten,
Karel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2019 19:45

Deze komen in de erfenis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 apr 2019 20:09

Als uw moeder niets bezat buiten schulden, kan u best de nalatenschap verwerpen.

Aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving is ook een optie, maar als u zeker weet dat er niets is buiten schulden ...

Voor beide opties moet u langs de notaris.
Laat u daar voorlichten welke de beste optie is, en ook wat de verdere gevolgen daarvan zijn.

Als u (of uw broers, zussen) kinderen heeft (hebben) moeten die de erfenis ook verwerpen / onder voorbehoud aanvaarden ... of ze erven de schulden :!

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2019 20:44

En dat kan dus best in éénmaal en dus ook maar eenmaal kosten.
Opgelet begrafeniskosten en laatste ziekenhuisfacturen vallen buiten verwerping.

u mag niets maar dan ook niets aanvaarden van de erfenis niet alleen bij wijze van spreken dus nog geen postuurtje.
JurecaBE moderator

karelk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2019 12:41

dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik ben de enige van de 4 kinderen die zelf al kinderen heeft, kan ik volledig verwerpen in hun plaats? Ze zijn 8 en 4 jaar.

Mijn moeder haar vader is al overleden, haar moeder die zal verhuizen naar een serviceflat heeft recentelijk haar huis te koop gezet waar mijn moeder dus een deel van bezit. Zij heeft nog 2 zussen dus een derde van de helft zal nu in haar erfenis zitten.

Dit is de enige reden waarom er toch wat twijfel is om volledig te weigeren maar wij zijn met 4 en het huis staat te koop voor 240.000

de begrafenis is reeds betaald maar haar ziekenhuis kosten zouden naar de collectieve worden gestuurd.

De notaris zegt afwachten maar haar huisbaas doet moeilijk en dreigt met een rechtszaak tegen ons (haar kinderen)

Wij weten niet wat we best doen, iemand advies?

Alvast dank!
Groeten, Karel

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”