Aangifte Nalatenschap vader

Boheme8400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aangifte Nalatenschap vader

#1 , 30 apr 2019 18:36

Even wat bevestiging nodig van iemand met ervaring:

Situatie: Vader is overleden op 10 maart 2019, nog niet op pensioen, maar werkte niet meer, kreeg een werkloosheidsuitkering
Moeder nog niet gepensioneerd, krijgt uitkering van FOD sociale zekerheid (mindervaliditeit)
Gehuwd zonder contract, geen uiterste wilsbeschikking of erfovereenkomst. Geen eigendom (geen wagen) huren een woning
Er is een DELA uitvaartplan, zij hebben de volledige uitvaartkosten betaald behalve gravering op een steen op het kerkhof, dat betaalden we zelf aan de stad

Ik ben nu bezig om de aangifte van nalatenschap in te vullen, deze week gaan we er nog mee langs bij de bank (KBC), we mochten hen ook steeds hulp vragen maar wil graag al zoveel mogelijk documenten verzamelen/in orde brengen


Bij gemeenschappelijk vermogen ACTIEF vul ik volgende zaken in:
- Levensverzekering vader (moeder heeft geen) (is al uitbetaald naar m'n moeder haar rekening)
- bedrag zichtrekening (gezamenlijk of ook de rekening die m'n moeder nu gebruikt, de leefgeldrekening?)
- bedrag spaarrekening
- brandverzekering (woningpolis KBC) + verzekerd bedrag
- inboedel (meubels/kledij)
- Polis Dela (bedrag ?) Vader was verzekerd tot 10.000 maar dat bedrag is niet volledig gespendeerd voor de uitvaart, het restbedrag is naar m'n moeder gestort

Bij gemeenschappelijk vermogen PASSIEF vul ik volgende zaken in:
- ziekenhuiskosten de betrekking hebben op m'n vader? of mogen de kosten van m'n moeder hier ook bij? (een week na de begrafenis was ze zelf opgenomen)
- alle kosten van nutsvoorzieningen (water/elec/gas/telefoon/internet/tv) tussen het overlijden en de datum van indienen


Bij eigen vermogen PASSIEF moet ik begrafeniskosten noteren, maar die zijn er eigenlijk niet aangezien de volledige uitvaart door DELA werd betaald, enkel de gravure op de steen van het kerkhof hebben we dus zelf betaald

Bij eigen vermogen ACTIEF, wat hoort daar dan? Ik las ergens kledij en persoonelijke goederen? Maar dat staat al bij gemeenschappelijk ACTIEF.

Waar moet ik de bedragen invullen die betaald worden voor de huishuur + abonnement krant?

Ik las ook ergens dat schulden die gemeenschappelijk zijn met de echtgenote dan slechts voor 50% op te geven zijn in het passief? Klopt dit? Doe ik dan de helft van alle bedragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 apr 2019 19:07

Beste,

Uw moeder moet zo spoedig mogelijk een aanvraag om overlevingspensioen inleiden. Zij kan dit elektronisch via my pension waarbij ze gebruikt maakt van haar identiteitskaart en haar pascode. Zij kan ook contact opnemen met de pensioendienst in haar gemeente. Zodra uw moeder in kennis wordt gesteld van haar beslissing overlevingspensioen, moet zij de FOD in kennis stellen van de beslissing overlevingspensioen. Wat successierechten betreft, dit laat ik aan anderen over.

Veel sterkte aan uw moeder.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Boheme8400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2019 20:20

Bedankt, dit is ondertussen gebeurd. We wachten nu het antwoord af :)
Beste,

Uw moeder moet zo spoedig mogelijk een aanvraag om overlevingspensioen inleiden. Zij kan dit elektronisch via my pension waarbij ze gebruikt maakt van haar identiteitskaart en haar pascode. Zij kan ook contact opnemen met de pensioendienst in haar gemeente. Zodra uw moeder in kennis wordt gesteld van haar beslissing overlevingspensioen, moet zij de FOD in kennis stellen van de beslissing overlevingspensioen. Wat successierechten betreft, dit laat ik aan anderen over.

Veel sterkte aan uw moeder.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 apr 2019 22:09

Beste, ik wil ivm de aangifte u uitleg geven hoe die in te vullen. Ga dat doen binnen enkele dagen via een persoonlijk bericht.
Ik heb toch wel de indruk dat je best iemand om hulp vraagt die op de hoogte is. U noemt te veel zaken die niet ter zake doen. En 8400 is een beetje ver voor mij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Boheme8400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2019 18:03

Beste, ik wil ivm de aangifte u uitleg geven hoe die in te vullen. Ga dat doen binnen enkele dagen via een persoonlijk bericht.
Ik heb toch wel de indruk dat je best iemand om hulp vraagt die op de hoogte is. U noemt te veel zaken die niet ter zake doen. En 8400 is een beetje ver voor mij.
Ok bedankt. Morgen hebben we een afspraak in de bank. Misschien raken we ook al een stap verder

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”