Verkoop huis, wat en hoe om correct te zijn?

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

Verkoop huis, wat en hoe om correct te zijn?

#1 , 29 apr 2019 14:58

Beste forumleden,

Ik had een vraag over het verkopen van een huis. Het zit zo, mijn grootmoeder bezit een huis en woont hier nog steeds in. Haar wens is om hier de rest van haar dagen te blijven wonen (mits ondersteuning van de nodige zorginstellingen). Naast deze wens wilt ze het huis op mijn naam laten zetten, (schenken) ikzelf ben daar niet voor te vinden en wil het huis dus kopen van haar. Zodat ze, moest ze niet toekomen met haar pensioen ze nog wat achter de hand heeft.

Nu zit er wel een haar in de boter omtrent de verkoop, aangezien mijn nonkel hier niet mee akkoord dreigt te gaan. Hij wil namelijk zelf aanspraak maken op het huis of op zoveel mogelijk euro's.

Naar mijn mening kan mijn oma toch haar huis verkopen aan wie ze wil? Of kan hij daar een stokje tussensteken en welke wegen moeten we dan juist bewandelen?


Met vriendelijke groet!
Bij voorbaat bedankt voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 apr 2019 15:02

Is het huis voor 100 percent van uw grootmoeder?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 29 apr 2019 15:05

Ja
Ze heeft dit x aantal jaren geleden geërft van haar moeder

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 apr 2019 15:07

Dan verkoopt ze aan wie ze wil.
Wel aan normale prijs, anders kan nonkel beweren dat het een verdoken schenking is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 29 apr 2019 15:13

Dan verkoopt ze aan wie ze wil.
Wel aan normale prijs, anders kan nonkel beweren dat het een verdoken schenking is.
Dus als ik het goed begrijp, laten schatten door notaris en aan schatprijs kopen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 29 apr 2019 15:15

Dan verkoopt ze aan wie ze wil.
Wel aan normale prijs, anders kan nonkel beweren dat het een verdoken schenking is.
Dus als ik het goed begrijp, laten schatten door notaris en aan schatprijs kopen?
Dat is zeer verdedigbaar en sluit verdere onzekerheid uit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 29 apr 2019 15:30

Dan verkoopt ze aan wie ze wil.
Wel aan normale prijs, anders kan nonkel beweren dat het een verdoken schenking is.
Dus als ik het goed begrijp, laten schatten door notaris en aan schatprijs kopen?
Dat is zeer verdedigbaar en sluit verdere onzekerheid uit.

Toen hij hoorde wat de plannen waren reageerde hij " dan stel ik ook een schatter aan"...

Maakt dat iets uit?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 apr 2019 16:10

Is die nonkel een eventuele erfgenaam?

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 29 apr 2019 16:20

Is die nonkel een eventuele erfgenaam?
Ja het is de zoon van mijn grootmoeder.

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 30 apr 2019 20:03

Is die nonkel een eventuele erfgenaam?
Is dit relevant?
Zoja, dan zou ik daar wat meer informatie over hebben..

Dank je

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 mei 2019 13:10

Is die nonkel een eventuele erfgenaam?
Is dit relevant?
Uiteraard.
Haar kinderen zijn reservataire erfgenamen (dus ook één van uw ouders).

Die reserve wordt berekend zonder naar eventuele schenkingen te kijken .
https://www.notaris.be/erven-schenken/d ... erfgenamen

Bij schenking van (een deel van) het huis aan u of een serieus stuk van de verkoopsprijs, wordt dat reservataire deel aangetast ... ook het deel van uw nonkel Dagobert Duck dus.
En 't zou best wel eens kunnen dat die daar niet mee akkoord is ...


Ga voor advies op maat van wat uw grootmoeder wil, best langs een notaris om zever achteraf te vermijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”