Verwerpen erfenis

Filvan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verwerpen erfenis

#1 , 29 apr 2019 14:42

Ik heb een vraag omtrent het verwerpen van een erfenis .
De broer van mijn ma is verleden week overleden , hij was ongehuwd en heeft ook geen kinderen . Mijn ma is de dichtste erfgenaam maar zij wil niets van hem omdat zij al vele jaren geen contact meer heeft met hem . Er was geen ruzie maar door het zonderling bestaan van haar broer , zagen ze elkaar niet meer .
Uit respect is ze naar de begrafenis geweest die werd geregeld door een kennis van de overledene.
Hij huurde een huis en mijn ma werd nu gecontacteerd door de huiseigenaar die wil dat het huis wordt leeggemaakt maar wij hebben medegedeeld dat de erfenis zal worden verworpen en dat we niet van plan waren om dit te doen , de eigenaar zei dat hij een advocaat zou aanstellen .
Mijn vraag is nu : kunnen ze ons verplichten om het huis leeg te maken zelfs als de erfenis wordt verworpen ?
Wij weten niet of de overledene bezittingen of schulden heeft .
Op 9 mei hebben wij een afspraak bij onze notaris maar ik stel hier deze vraag en hoop dat ik dus vroeger een antwoord krijg . Mijn ma is nl hoogbejaard en is daar natuurlijk veel mee bezig wat haar reeds wankele gezondheid niet ten goede komt .
Alvast bedankt voor een antwoord op mijn vraag .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 apr 2019 14:47

Indien zij de erfenis verwerpt (en niets ervan in bezit neemt!) moet zij niets doen.
De verhuurder zit dan wel met een groot probleem, maar dat is een andere zaak.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Filvan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2019 17:43

Bedankt voor uw antwoord ,
Dus als ik het goed begrijp kan ook een advocaat ons niet dwingen om het leeg te halen ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 apr 2019 17:45

Bedankt voor uw antwoord ,
Dus als ik het goed begrijp kan ook een advocaat ons niet dwingen om het leeg te halen ?
Neen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 apr 2019 17:47

Nee. Overal afblijven als je wil verwerpen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

WP002
Berichten: 1479

#6 , 30 apr 2019 19:07

Wij zaten over een tijdje met een gelijkaardige zaak. U gaat naar de griffie en verwerpt de erfenis, pech voor de huisbaas.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 30 apr 2019 19:25

Om te verwerpen moet men naar de notaris. De goedkope oplossing via de griffie behoort tot het verleden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”