Huis te koop zetten

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Huis te koop zetten

#1 , 28 apr 2019 20:00

Hallo iedereen,
Onze beiden ouders zijn nogal snel achter elkaar overleden, mijn vader eerst en nu mijn moeder, nu is mijn vraag, de grond waar het ouderlijk huis opstaat is of was van mijn moeder, nu zouden wij het te koop willen zetten, mijn vraag is, moet er via een notaris een bewijs gegeven worden of langs welk instantie, dat wij de kinderen, de erfgenamen zijn of mogen wij zonder gerechtelijk bewijs, het huis verkopen met ons allen of moeten wij naar de notaris om ons te bewijzen
Of langs waar en hoe zouden we het best te werk gaan.
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5434

#2 , 28 apr 2019 21:47

Toen vader overleed en er een huwelijkscontract was (of testament) moest je langs bij de notaris voor een akte van erfopvolging. Mogelijks was er een “langst leeft al heeft” huwelijkscontract.

Daarna bij t overlijden van je moeder volstaat als er geen testament is een attest van erfopvolging (bij registratie) om te bepalen wie erft.

Waarschijnlijk betaal je best een notaris om beide successieaangiftes te laten uitvoeren maar als je beslagen bent kan je dat zelf. Binnen de vier maanden na overlijden in te dienen.

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2019 22:08

Hallo Sirkii,
Er is geen testament en de papieren voor het attest van erfopvolging zijn al binnen bij de registratie, daar is het nog effe op wachten.
Maar onze vraag was, kunnen wij met ons allen, de erfgenamen, het huis te koop zetten en verkopen of hebben we bewijs nodig van iets, zoals een attest van erfopvolging, ook voor de makelaar
Met vriendelijke groeten

Reclame

Sirkii
Berichten: 5434

#4 , 29 apr 2019 07:57

Een bonafide makelaar zal een kopie van het attest vragen en mogelijks het akkoord van alle erfgenamen om zeker te zijn dat de compromis getekend geraakt.

Als je met alle erfgenamen akkoord bent om te verkopen (en de akte te tekenen) is er niets dat je belet om al te starten met de verkoop (met of zonder makelaar)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”