Verwittiging van erfenis

Scheunepeuny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verwittiging van erfenis

#1 , 27 apr 2019 00:25

Hallo.

Eerst even kort situatie schetsen van onze situatie:

Vorig weekend is mijn grootmoeder, die reeds weduwe was, overleden. Zij had 7 kinderen waarvan 6 nog in leven. Slechts 1 daarvan had nog contact met haar.

Mijn nonkels en tantes die niet meer gingen hadden al meer dan 30 jaar geen contact meer met mijn grootmoeder. Wij hadden al 13 jaar geen contact meer.

Ik ben haar overlijden te weten gekomen via iemand, die had gezien dat de nonkel die wel nog contact had met haar, een facebookbericht had geplaatst op zijn profiel.

Mijn moeder heeft geen intentie om een eventuele erfenis te aanvaarden, of die nu positief of negatief is financieel.
Ik vroeg mij wel af, is er een verplichting in de wet dat mijn moeder officieel op de hoogte moet worden gebracht van haar overlijden, of enkel van de erfenis?

En wat als zij de erfenis weigert, komt dit dan automatisch naar mij? Ik zou dan ook nog eens moeten weigeren. En ik heb dan ook nog 2 kinderen. Of gaat dit dan richting de andere kinderen van mijn grootmoeder? Mijn vermoeden is dat de andere 4 die geen contact meer hadden ook wel een eventuele erfenis zouden weigeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 apr 2019 09:58

Uw moeder moet weigeren, jij moet weigeren en je kinderen ook. Voor weigering van erfenis moet je naar de notaris.

Mathieu Rutten

#3 , 27 apr 2019 11:16

Beste,

Aangifte overlijden.
Een overlijden moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.
De aangifte wordt ook doorgestuurd naar het gemeentebestuur van de laatste woonplaats van de overledene.
De overlijdensakte kan steeds afgehaald worden in de gemeente waar de persoon overleden is. Dit is ook mogelijk bij het gemeentebestuur van de laatste woonplaats vanaf het ogenblik dat deze akte daar in de registers is overgeschreven.
Erfrechtverklaring
Omdat bij het overlijden van de titularis van een rekening of kluis niet duidelijk is wie zijn rechtsopvolgers zijn, wordt die rekening of kluis door de bankinstelling (de zogenaamde "derde houder" van de tegoeden) geblokkeerd.
Voor de deblokkering heb je twee mogelijkheden:
een akte van erfopvolging, opgemaakt door een notaris (betalend)
een attest van erfopvolging, afgeleverd door de ontvanger van een registratiekantoor (gratis)
voor te leggen documenten.
een akte van overlijden (verkrijgbaar bij het gemeentebestuur waar het overlijden plaatsvond of waar de overledene woonde bij overlijden)
een kopie van het trouwboekje met alle kinderen en duidelijke vermelding van hun namen en geboortedata
indien vooroverleden kinderen: de identiteit van de erfgenamen
indien de erfgenamen in het buitenland wonen: hun adresgegevens
je telefoonnummer, zodat de dienst registratie je kan contacteren bij eventuele vragen

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”