Dagvaarding en verdere rol advocaat

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding en verdere rol advocaat

#1 , 25 apr 2019 20:59

Beste,

Ik zit als reservataire erfgenaam vast.
Mijn grootmoeder is vorig jaar overleden maar mijn tante heeft achter mijn rug een aangifte gedaan bij een notaris en verklaarde dat er geen andere erfgenamen waren. Mijn grootmoeder was dement, en daar heeft zij gebruik van gemaakt om mij te laten onterven per testament ten voordele van zichzelf en haar eigen dochter voor het zo groot mogelijke deel dat de wet toelaat. Op de dag van overlijden had ik nog altijd een reservatair recht van 1/3 inkorting op het huis en de andere goederen en gelden.

Op aanraden van het juridisch forum hier ben ik eerst op zoek gegaan naar een minnelijke schikking, dat lukte niet familiaal, dus dan via het aanstellen van een eigen notaris die in mijn belang optrad.
Kort gezegd, deze man is op een muur van onwil gebotst en heeft me na 6 maanden aangeraden over te gaan tot gerechtelijke vereffening.

Mijn vraag:
Ik moet mijn tante en nicht dagvaarden zodat er een notaris-vereffenaar kan aangesteld worden door de rechtbank.
Hiervoor doe ik best beroep op een advocaat.
Maar is het dan normaal dat de advocaat alles uit mijn handen neemt, en zegt dat hij best ook verschijnt voor de rechtbank met alle extra onkosten vandien voor het dossier (waardoor dit al snel oploopt naar 2000 - 3000 euro)?
Is het niet mogelijk de advocaat enkel de dagvaarding te laten opstellen, en dat ik daarna alleen naar de rechtbank ga, zonder advocaat omdat er immers een notaris zal aangesteld worden ?
En zo ja, is dat dan wel verstandig, m.a.w. ik zal immers een advocaat tegen krijgen op de rechtbank van de tegenpartij, maar kan die mij veel maken, gezien de procedure gerechtelijke vereffening van een erfenis nogal strak vast ligt en mijns inziens vooral geregeld wordt door de notaris - vereffenaar ?

Wat is jullie idee erover, voor ik iets dom doe.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 apr 2019 21:19

Als uw erfdeel beduidend hoger is dan dat bedrag zou ik geen enkel risico nemen om een paar duizend euro te besparen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2019 22:59

In theorie kan u de advocaat enkel de dagvaarding laten opstellen en verder alles zelf doen. Of dit in de praktijk goed zal gaan hangt af van uw bekwaamheid en wat de tegenpartij aan argumenten zal aanbrengen. Dat kunnen wij niet voorzien.

Reclame

Harmony
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2019 00:03

Hartelijk dank allebei voor uw visie, jullie hebben mij al eerder van goed advies voorzien, het is dan inderdaad het risico niet waard, het erfdeel is inderdaad te hoog in verhouding. wellicht beter nu even de riem aan te snoeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”