Rekening in onverdeeldheid

Mereldede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Rekening in onverdeeldheid

#1 , 17 apr 2019 17:57

Beste,

Mijn moeder is overleden en mijn ouders waren getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Er was geen huwelijkscontract.
Nu is er 1 van de rekeningen dat op beide namen van mijn ouders stond na het overlijden van mijn moeder volledig op mijn vader zijn naam gezet.
Zou ik dit nog kunnen terugdraaien? Ik zou dit geld op een rekening in onverdeeldheid (vader als vruchtgebruiker en dochter als naakte eigenaar) willen zetten. Is dit nog mogelijk zonder het akkoord van mijn vader?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 apr 2019 18:48

Het maakt geen verschil uit op wens nam de rekeningen staan.
Van alles wat ze samen hadden op hun rekening(en) erf jij de helft als blote eigenaar.
Van die helft wordt uw vader vruchtgebruiker.
Je hoeft dus niets terug te draaien!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mereldede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2019 17:02

Heb ik afstand gedaan van mijn blote eigendom door het geld naar een rekening te laten plaatsen op de naam van de langstlevende?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 apr 2019 18:58

Eigenlijk wel. Als uw vader overlijdt, komt de erfenis van uw moeder terug in de nalatenschap en betaal jij een tweede keer erfbelasting, nu op uw eigen geld.
De Registratie veronderstelt dat een regeling werd gedaan volgens de wettelijke bepalingen : blote eigendom aan de kinderen, vruchtgebruik voor de overlevende partner. Voor roerende goederen moet je dat zelf organiseren. Je kaan dat dus nu ook nog doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mereldede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2019 19:28

Kan ik dit nog doen zonder dat mijn vader hiermee akkoord gaat?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 apr 2019 10:46

Hij moet daar eigenlijk mee akkoord gaan, u handelt volgens de wet.
Indien er een notaris betrokken is, laat die tussenkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 apr 2019 12:06

Hij moet er NIET mee akkoord gaan.
Ik denk dat Wanton een typfout heeft gemaakt.
Het is gewoon uw recht!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 19 apr 2019 17:17

Asperger : geen typfout. Wat ik bedoelde is dat de vader steeds in het ongelijk gaat gesteld worden. Of hij nu akkoord is of niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 19 apr 2019 18:38

Asperger : geen typfout. Wat ik bedoelde is dat de vader steeds in het ongelijk gaat gesteld worden. Of hij nu akkoord is of niet!
OK. Resultaat is hetzelfde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mereldede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 apr 2019 23:16

Ok, bedankt iedereen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”